Hej igen
Mange tak, nu kan jeg sove roligt.
Er nu skiftet over til php, og Ja, det kan jeg godt se, det virker utrolig godt og jeg spare en masse tid på det.
Men er nu støt på et nyt problem(som altid, løser man et problem, dukker der mindst 2 andre op ), når men, jeg vil gerne have at når man er på en pågældende side, at siden skal være aktiv, f.eks via en farve. Jeg har hentet nogle php koder ned fra nettet, men de virker ikke på min side, kan du eller andre se om jeg har gjort noget galt.
Håber i kan hjælpe
Her er min css style:
#nav{
display: block;
position: absolute;
top: 0px;
left: 30px;
height: 79px;
width: 906px;
}
#nav>li{
float: left;
height: 100%;
margin-right: 32px;
}
#nav>li:first-child{}
#nav>li>a{
font-size: 16px;
color: #bac0c9;
text-decoration: none;
margin-top: 20px;
text-shadow: 0px -2px rgba(0, 0, 0, .8);
}
#nav>li>a>span.subheader{
font-size: 11px;
color: #656b74;
font-style: italic;
margin-top: 10px;
}
#nav>li.current-menu-item{
background: url(../img/menu-arrow.png) no-repeat center bottom;
}
#nav>li:hover>a{
color: #fff;
}
Og her kommer så min header.inc.php:
Jeg har forresten brugt header.inc.php filen både som include funktion og aktiv funktion, ved ikke om det har nogen betydning, altså at nedenstående koder ligger på en fil:
<?php $page = basename($_SERVER['SCRIPT_NAME']); ?>
<ul id="nav" class="sf-menu">
<li><a href="index.html">Hjem<span class="subheader">Velkommen</span></a></li>
<li><a href="kompetencer.html">Kompetencer<span class="subheader">Muligheder</span></a>
<li><a href="bureauet.html">Bureauet<span class="subheader">Læs mere</span></a></li>
<li><a href="kontakt.html">Kontakt<span class="subheader">Kontakt os</span></a></li>
</ul>
<?php
$index="nav";
$kompetencer="nav";
$bureauet="nav";
$kontakt="nav";
$navLinkid=basename($_SERVER['PHP_SELF'],".php");
if ($menuLinkid=="index"){
$index='current-menu-item';}
else if ($menuLinkid=="kompetencer"){
$kompetencer='current-menu-item';}
if ($menuLinkid=="bureauet"){
$bureauet='current-menu-item';}
else if ($menuLinkid=="kontakt"){
$kontakt='current-menu-item';}
?>
<ul>
<li><a class="<?php echo $index; ?>"href="../index.php">Hjem</a></li>
<li><a class="<?php echo $kompetencer; ?>"href="../kompetencer.php">Kompetencer</a></li>
<li><a class="<?php echo $bureauet; ?>"href="../bureauet.php">Bureauet</a></li>
<li><a class="<?php echo $kontakt; ?>"href="../kontakt.php">Telemarketing</a></li>
</ul>
Danielh007 skrev:Det er helt korrekt at du er nødt til at bruge denne include funktion i et PHP dokument.
Men det skal lige siges at HTML5 også virker fint i et PHP dokument, du skal bare huske at bruge den samme template som du har brugt på alle dine HTML sider.
Det vil tage lidt tid nu at sidde og oprette alle de tilsvarende PHP dokumenter, men når du er færdig og har din menu på en side, så tror jeg også du vil være taknemmelig for arbejdet engang hvor du skal rette i din menu.