Hjælp - Template flere sider

Her kan du stille og svare på spørgsmål omkring CSS
Besvar
Sam Ali
Begynder
Hjælp - Template flere sider

Indlæg af Sam Ali » 8. aug 2012, 18:08

Hej alle :)

Jeg har lavet en hjemmeside med 20 undersider, problemet jeg har siddet fast i længe er:

Jeg har css style koblet til min hjemmeside, der kan jeg ændre alle de styles som jeg nu gerne vil have ændret på siden, men min menu skal ændres manuelt for hver side - her tænker jeg på, at hver side skal være aktiv når man er på selve siden, men det vil tage en evighed hvis jeg skal ændre alle de 20 undersider for nærmest hver gang jeg ændre en smule på menuen, f.eks hvis jeg gerne vil tilføje endnu en side til min hjemmeside, sådan at jeg i alt har 21 undersider. Ja, så vil det betyde at jeg manuelt skal ind på hver side og tilføje den ene side til de andre sider.
Mit spørgsmål lyder, findes der en simplere løsning på det??

Jeg håber i forstår problemet det er lidt svært at forklare, når man er så ny som mig inden for webdesign.

Mvh Ali

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Geografisk sted:Danmark, Fyn, Nørre Aaby
Kontakt:

Re: Hjælp - Template flere sider

Indlæg af Daniel » 8. aug 2012, 22:24

Hey :)

Der findes en ganske nem og hurtig løsning på dit problem med PHP, i PHP er der en indbygget include funktion. Som man næsten kan regne ud inkludere den noget på ens sider.

Du kan se en guide til denne funktion lige her http://www.nemprogrammering.dk/Tutorials/PHP/T13PHP.php

Håber at dette hjælper! ;)

Sam Ali
Begynder

Indlæg af Sam Ali » 9. aug 2012, 00:45

Hej Daniel :)

Mange tak for dit svar, så kom jeg lidt videre.

Betyder det så at jeg skal konvertere alle mine html5 sider til php? det virker som om, at man kun kan bruge include funktionen hvis hjemmesiden er bygget op på php.

Jeg har bygget min side på html5 koder som virker utrolig godt. Hvis jeg skal konvertere html5 til php, så mister jeg vel en masse nye fordele som følger med html5 eller hvad??

Mvh Sam Ali
Danielh007 skrev:Hey :)

Der findes en ganske nem og hurtig løsning på dit problem med PHP, i PHP er der en indbygget include funktion. Som man næsten kan regne ud inkludere den noget på ens sider.

Du kan se en guide til denne funktion lige her http://www.nemprogrammering.dk/Tutorials/PHP/T13PHP.php

Håber at dette hjælper! ;)

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Geografisk sted:Danmark, Fyn, Nørre Aaby
Kontakt:

Indlæg af Daniel » 9. aug 2012, 06:49

Det er helt korrekt at du er nødt til at bruge denne include funktion i et PHP dokument.
Men det skal lige siges at HTML5 også virker fint i et PHP dokument, du skal bare huske at bruge den samme template som du har brugt på alle dine HTML sider. :)

Det vil tage lidt tid nu at sidde og oprette alle de tilsvarende PHP dokumenter, men når du er færdig og har din menu på en side, så tror jeg også du vil være taknemmelig for arbejdet engang hvor du skal rette i din menu. ;)

Sam Ali
Begynder

Indlæg af Sam Ali » 10. aug 2012, 01:04

Hej igen :)

Mange tak, nu kan jeg sove roligt.

Er nu skiftet over til php, og Ja, det kan jeg godt se, det virker utrolig godt og jeg spare en masse tid på det.

Men er nu støt på et nyt problem(som altid, løser man et problem, dukker der mindst 2 andre op ), når men, jeg vil gerne have at når man er på en pågældende side, at siden skal være aktiv, f.eks via en farve. Jeg har hentet nogle php koder ned fra nettet, men de virker ikke på min side, kan du eller andre se om jeg har gjort noget galt.

Håber i kan hjælpe :)

Her er min css style:

#nav{
display: block;
position: absolute;
top: 0px;
left: 30px;
height: 79px;
width: 906px;
}

#nav>li{
float: left;
height: 100%;
margin-right: 32px;
}

#nav>li:first-child{}

#nav>li>a{
font-size: 16px;
color: #bac0c9;
text-decoration: none;
margin-top: 20px;
text-shadow: 0px -2px rgba(0, 0, 0, .8);
}

#nav>li>a>span.subheader{
font-size: 11px;
color: #656b74;
font-style: italic;
margin-top: 10px;
}

#nav>li.current-menu-item{
background: url(../img/menu-arrow.png) no-repeat center bottom;
}

#nav>li:hover>a{
color: #fff;
}

Og her kommer så min header.inc.php:
Jeg har forresten brugt header.inc.php filen både som include funktion og aktiv funktion, ved ikke om det har nogen betydning, altså at nedenstående koder ligger på en fil:

<?php $page = basename($_SERVER['SCRIPT_NAME']); ?>

<ul id="nav" class="sf-menu">
<li><a href="index.html">Hjem<span class="subheader">Velkommen</span></a></li>
<li><a href="kompetencer.html">Kompetencer<span class="subheader">Muligheder</span></a>
<li><a href="bureauet.html">Bureauet<span class="subheader">Læs mere</span></a></li>
<li><a href="kontakt.html">Kontakt<span class="subheader">Kontakt os</span></a></li>
</ul>

<?php
$index="nav";
$kompetencer="nav";
$bureauet="nav";
$kontakt="nav";

$navLinkid=basename($_SERVER['PHP_SELF'],".php");

if ($menuLinkid=="index"){
$index='current-menu-item';}

else if ($menuLinkid=="kompetencer"){
$kompetencer='current-menu-item';}

if ($menuLinkid=="bureauet"){
$bureauet='current-menu-item';}

else if ($menuLinkid=="kontakt"){
$kontakt='current-menu-item';}
?>

<ul>
<li><a class="<?php echo $index; ?>"href="../index.php">Hjem</a></li>
<li><a class="<?php echo $kompetencer; ?>"href="../kompetencer.php">Kompetencer</a></li>
<li><a class="<?php echo $bureauet; ?>"href="../bureauet.php">Bureauet</a></li>
<li><a class="<?php echo $kontakt; ?>"href="../kontakt.php">Telemarketing</a></li>
</ul>

Danielh007 skrev:Det er helt korrekt at du er nødt til at bruge denne include funktion i et PHP dokument.
Men det skal lige siges at HTML5 også virker fint i et PHP dokument, du skal bare huske at bruge den samme template som du har brugt på alle dine HTML sider. :)

Det vil tage lidt tid nu at sidde og oprette alle de tilsvarende PHP dokumenter, men når du er færdig og har din menu på en side, så tror jeg også du vil være taknemmelig for arbejdet engang hvor du skal rette i din menu. ;)

Besvar