Dropdown-menu i frames

Her kan du stille og svare på spørgsmål omkring HTML. Du kan altså med andre ord finde en masse hjælp til HTML og HTML5 på dette forum
Besvar
Berri
Begynder
Dropdown-menu i frames

Indlæg af Berri » 3. jan 2012, 20:58

Hej igen!

Jeg anvender jeres drop-down menu. Min side er felt op i to frames, en top som er vedvarende gennem alle sider og så en stor frame til siderne. Jeg ville rigtig gerne have drop-down menuen til at sidde i top-framen således at jeg kun skal ændre i den én gang i stedet for på hver side.
Desværre går selve drop-down menuerne ned bag den anden frame, så man ikke kan se dem. Kan man gøre noget så de går ud over denne?

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger

Re: Dropdown-menu i frames

Indlæg af ThomasI » 4. jan 2012, 10:33

Hej med dig! :)

Frames fungere på den måde at de nærmeste er vinduer fra en side ind på en anden. Derfor vil alt indhold og funktioner der sker inde i en frame kun vises i det område hvor framen er. Du vil altså aldrig kunne få din dropdownmenu til at gå udenfor den frame du har placeret den i.

Faktisk er jeg nød til at sige at det generelt er en meget dum ide at bruge alt for mange frames, specielt på den måde som du gør her. Det vil kun skabe problemer for dig senere hen. Derudover vil søgemaskiner have mere end svært ved at læse hvad der står på din side hvis alt dit indhold står i forskellige frames hentet ind fra andre sider.

Det du skal gøre hvis du ønsker at have elementer på din side som altid er de samme og som kan styres direkte fra en enkelt fil er at bruge PHP include funktionen...

Med denne funktion kan du inkludere sider på din side og derved lave en slags "template", hvor nogen elementer er de samme hele tiden. Du kan så styre disse elementer fra en separat side. Det kunne f. eks være en side der kun indeholdte din nav-bar.

Se denne video:
http://www.nemprogrammering.dk/Tutorials/PHP/T13PHP.php

Berri
Begynder

Re: Dropdown-menu i frames

Indlæg af Berri » 5. jan 2012, 14:54

Tak for svar! Ja, ved godt at frames fungerer sådan, men det kunne jo være at det kunne lade sig gøre :-P

Jeg har endnu ikke sat mig ind i php, men det bliver næste projekt. Vil nemlig også gerne have password på siden.

At det kikser for søgemaskiner gør ikke noget, der er en side med billeder af min datter og de der skal bruge den har adressen til den :)

Besvar