Hej c# coders.
Jeg er forholdsvis ny i feltet og er stødt på nogle problemer.
Kort om mit projekt:
En Winform applikation i c#. Det skal være en form for system, hvor man skal kunne købe nogle produkter. Det hele er et projekt for mig selv tallene skal kunne passe men selve det at købe produktet er jo bare virtuelt.
Man skal kunne oprette ny bruger. jeg vil gerne have en bruger skal have en følgene egenskaber.
• UserID ◦ et unikt tal-id der identificerer brugeren.
- Firstname ◦ Brugerens fornavn. Dette må selvfølgelig aldrig være null.
- Lastname ◦ Brugerens efternavn. Dette må aldrig være null.
- Username ◦ Brugerens brugernavn. Dette bliver brugt når der bliver købt et produkt. Det er brugernavnet alene Brugernavnet må indeholde 0- 9, små bogstaver og underscore: [0-9], [a-z], og '_'
- • Email ◦ Brugerens email-adresse. Dette skal altid være en gyldig email-adresse efter følgende krav. f.eks. a-z, A-Z, og tallene 0-9 samt tegnene punktum, underscore og bindestreg ('.', '_' og '-') ▪ domain må ikke starte eller slutte med bindestreg/punktum. domain skal indeholde mindst et punktum.
- Balance ◦ Brugerens saldo. Man indbetaler penge på sin saldo, og herefter kan man købe varer i systemet. Når brugerens saldo går under 50 kroner skal brugeren advares, og ved yderligere køb bliver der vist en advarselsbesked. Introducér et delgate til denne type events
Mit problem er jeg er lidt usikker på hvodan Jeg skal lave den UserID. Jeg regner med at lave den som et samlet klasse med alle de ting den skal kunne.
Kune være rart med et kode eksempel eller noget lignende.
Jeg vedhæfter et lille hurtig tegning som overordnet hurtig viser hvordan den måske skal se ud i Winform.
c# winform aplikation- UerID
- Vedhæftede filer
-
- layout.png (9.32KiB)Vist 7346 gange
Re: c# winform aplikation- UerID
Spørger du om hjælp til din C# del eller din DB del?
Spørger da jeg syntes spørgsmålet ligger op til begge.
Spørger da jeg syntes spørgsmålet ligger op til begge.
Hej Cristian
Jeg spørge om hjælp til c# delen. Jeg er igang med at lave den her Windows form aplikation.
Der er også nogle andre knapper end den på tegningen, men jeg kan Ikke userID delen. Man starter med at lave en bruger.
Tanken er jo så at man kun ved hjælp af brugernavnet skal kunne købe noget, hvis balancen er ok.
Tak på forhånd.
Jeg spørge om hjælp til c# delen. Jeg er igang med at lave den her Windows form aplikation.
Der er også nogle andre knapper end den på tegningen, men jeg kan Ikke userID delen. Man starter med at lave en bruger.
Tanken er jo så at man kun ved hjælp af brugernavnet skal kunne købe noget, hvis balancen er ok.
Tak på forhånd.
Jeg går ud fra at dette ikke er noget op imod nets eller anden i den dur.
Så hvis det hele er lokalt så er det nogen lignende disse linjer.
#1 Lav en ny klasse (kald den f.eks user)
#2 Lav en konstructør i klassen
Lav get / set for alle dine instans variabler oven over
#3 Lav din bruger
#4 kald herefter dine get og sæt metoder for objektet (User)
Eller noget i den dur
For at ændre en brugers balance, brug sæt, og tjek også balance med get for at se om din bruger har nok til et evt køb.
Noter venligst, jeg koder ikke i C# og har ikke testet denne kode, så måske du skal arbejde lidt med det, men det giver dig en ide om det ikke desto mindre.
Så hvis det hele er lokalt så er det nogen lignende disse linjer.
#1 Lav en ny klasse (kald den f.eks user)
#2 Lav en konstructør i klassen
Kode: Vælg alt
public class User {
private String fornavn = null;
private String efternavn = null;
private String username = null;
private String email = null;
private int balance = 0;
public User(String fornavn, String efternavn, String username, String email, int balance) {
String fornavn = fornavn;
this.efternavn = efternavn;
this.username = username;
this.email = email;
this.balance = balance;
}
public String Fornavn {
get
{
return this.fornavn;
}
set
{
this.name = fornavn;
}
}
}
User user = new User(Lasse, Rimmer, lasse123, lasse123@gmail.com, 1000);Kode: Vælg alt
String navn = user.getFornavn;For at ændre en brugers balance, brug sæt, og tjek også balance med get for at se om din bruger har nok til et evt køb.
Noter venligst, jeg koder ikke i C# og har ikke testet denne kode, så måske du skal arbejde lidt med det, men det giver dig en ide om det ikke desto mindre.