Tja jeg kan ikke anbefale dig en editor du skal bruge, for det kommer helt an på hvem man er, hvilken editor man kan lide.
Jeg er blandt andet ikke selv nogen stor fan af Netbeans, men rigtig mange synes det er et rigtig godt IDE.
Personligt startede jeg ud med Netbeans da jeg lærte at programmere.
Derfra gik jeg over til at prøve en dælens masse editors, og sluttede af med at Notepad++ var den bedste løsning for mig, da jeg uden kode færdiggørelse ville lære koderne langt hurtigere.
I dag bruger jeg phpDesigner 8 til den hjemmeside jeg er medejer af, da der er integreret FTP som automatisk uploader når jeg laver ændringer, hvilket jeg synes er meget praktisk til en side med flere hundrede filer. Men ellers så har jeg fundet stor tilfredshed med Sublime Text 2, som på nuværende tidspunkt er min standard editor til alt andet end den side jeg er medejer af.
Jeg har en betalt version af Sublime Text 2, men den fungere udmærket i gratis versionen.
Men igen så er det kun de editors som jeg har fundet passer til min måde at kode på, så det er ikke ment som anbefalinger til dig.

Og en god jul til dig også!