Mac netværk

Her kan du snakke om alt hvad der lige falder dig ind - Det kunne være musik, spil, fodbold eller måske noget helt tredje der interesserer dig lige nu! Så skriv dine tanker ned og opret en tråd...Spørgsmål der ikke passer ind andre steder kan du også stille her!
Besvar
Josefine
Geni
Geni
Mac netværk

Indlæg af Josefine » 1. aug 2012, 22:33

Hej igen.

Hvor jeg bor har vi en stationær Windows og min Macintosh Snow Leopard. Til at komme på nettet med har vi en router, som er forbundet til den stationære, og så har jeg, via den, trådløs til min Mac.
Når jeg bruger kommandoen "net user" på vores Windows, så ser jeg ikke, at min Mac dukker op på listen - hvordan kan det være?
Og så vil jeg meget gerne kunne bruge samme kommando på min Mac, men den kommando virker ikke i min terminal. Den kommer bare med fejlbeskeden:

Kode: Vælg alt

Could not connect to server (min IP adresse)
Connection failed: NT_STATUS_CONNECTION_REFUSED
Er der en måde, hvorpå jeg kan få et overblik over, hvilke aktive computere, der er på samme netværk som mig, via min Mac?

cristian
Moderator
Moderator
Kontakt:

Re: Mac netværk

Indlæg af cristian » 3. aug 2012, 11:01

Josefine skrev:Hej igen.

Hvor jeg bor har vi en stationær Windows og min Macintosh Snow Leopard. Til at komme på nettet med har vi en router, som er forbundet til den stationære, og så har jeg, via den, trådløs til min Mac.
Når jeg bruger kommandoen "net user" på vores Windows, så ser jeg ikke, at min Mac dukker op på listen - hvordan kan det være?
Og så vil jeg meget gerne kunne bruge samme kommando på min Mac, men den kommando virker ikke i min terminal. Den kommer bare med fejlbeskeden:

Could not connect to server (min IP adresse)
Connection failed: NT_STATUS_CONNECTION_REFUSED
Er der en måde, hvorpå jeg kan få et overblik over, hvilke aktive computere, der er på samme netværk som mig, via min Mac?
På din mac går du i din terminal og skriver

arp

Josefine
Geni
Geni

Indlæg af Josefine » 3. aug 2012, 22:49

Når jeg skriver "arp f" eller et andet bogstav bagefter får jeg en IP adresse. Er det vores stationæres IP adresse, eller...?

cristian
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af cristian » 4. aug 2012, 14:15

Josefine skrev:Når jeg skriver "arp f" eller et andet bogstav bagefter får jeg en IP adresse. Er det vores stationæres IP adresse, eller...?
Hej igen Josefine.

prøv at skriv

arp -a

Dette skulle give dig de en oversigt over din arp tabel.

Men igen, hvad er problemet Jose?
Er det fordi du har et problem med at du ikke kan komme på nettet med nogle af dine maskiner?

Har læst netværk de sidste 4 år så hvis du har problemer kan du bare sige til så kan vi kikke på det.

Josefine
Geni
Geni

Indlæg af Josefine » 4. aug 2012, 19:02

Nej, jeg blev egentlig bare nysgerrig efter at få en oversigt over, hvem der er på samme netværk som mig. Hvis jeg nu f.eks. har min Mac med i skolen, vil arp -a så give mig en oversigt over, hvem der er på samme netværk? Dvs. de andre elevers computere?
Det er bare fordi, når man bruger net user på en Windows, så kommer den med en fin oversigt over, hvilke computere der er forbundet via netværket.
F.eks. "JOSEFINE-PC" eller noget, og så under det IP-adressen til Josefine-PC (bare et eksempel).
Det kan jeg ikke rigtig få min Mac til, så jeg spekulerede på, om man overhovedet kunne give sin Mac samme kommando ??
Og når jeg bruger net user på vores Windows, så dukker min Mac nemlig ikke op.

Jeg synes bare, at arp -a viser noget underligt, og så kommer den heller ikke med computerens short name?

Men nej, jeg har ikke nogen netværksproblemer, det er bare ren nysgerrighed... :)

cristian
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af cristian » 4. aug 2012, 21:23

Nej, jeg blev egentlig bare nysgerrig efter at få en oversigt over, hvem der er på samme netværk som mig. Hvis jeg nu f.eks. har min Mac med i skolen, vil arp -a så give mig en oversigt over, hvem der er på samme netværk? Dvs. de andre elevers computere?
Ja og nej.

Når du laver en arp -a så sender du et arp request ud over netværket, men ikke hele netværket. Et netværk bliver nemlig delt mellem det som hedder lag 2 og 3. Så alle enheder (computere) på lag 2 ville svare på dit arp request og give dig deres

#1 ip adresse.
#2 mac adresse.

Men når dit arp request møder en level 3 enhed, ville den blive "slået ihjel" og ikke komme videre udover netværket.

At du på Windows kan se andre Windows maskiner med deres maskine navn er formentlig en Windows funktion, og er ikke noget du kan gøre fra et OS til et andet OS. Hvermindre du begynder at lave noget hokus pokus hvor du spøger hver maskine om deres maskine navn baseret på deres mac adresse. Lige gyldigt hvilket OS de kører.

Josefine
Geni
Geni

Indlæg af Josefine » 4. aug 2012, 23:50

Hvad er det så for nogle computere, der er på lag 2, som dukker op i min terminal? Og hvad er forskellen på en ip adresse og en mac adresse?
Og hvilke computere findes så på lag 3?

Så jeg kan altså ikke få en oversigt over, hvem der er på samme netværk som mig, hvad deres short names og IP adresser er, men hvad er det så, jeg får at vide fra de computere på lag 2?
Og grunden til, at vores Windows ikke viser min Mac på vores netværk, er fordi, det er en Mac og ikke en Windows?

Jeg håber, det er i orden, jeg spørger, for jeg må indrømme, jeg ikke er helt med :roll: Og hvad er en arp egentlig helt præcis?

cristian
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af cristian » 5. aug 2012, 20:27

Nej desværre kan du fra din Mac ikke få en oversigt over hvilke computere der er på netværket med det er navn. Sådan som du er vant til med Windows.

Samtidig kan du fra Windows også kun få computernavnet fra andre Windows computere med net user.

Et kort svar er. At det du prøver på kan ikke lad sig gøre sådan som du gerne ville have det. Da du ikke kan få vist et navn fra din Mac.

en IP og en Mac adresse er noget alle computere bruger for at "snakke" sammen over ens netværk. Hvordan dette fungere bliver nok lidt for teknisk til det ville give mening, udfra det du spøger om.

Josefine
Geni
Geni

Indlæg af Josefine » 5. aug 2012, 20:44

På Windows får man da både shortname og IP-adressen op med net user ?
Men hvis det ikke kan lade sig gøre... hvad er det så, arp -a giver mig? Ja, de computere på lag 2, men hvad er det for nogle computere? Og hvilke er på lag 3?

Besvar