Favicon

Her kan du stille og svare på spørgsmål omkring HTML. Du kan altså med andre ord finde en masse hjælp til HTML og HTML5 på dette forum
AzizWadi92
Begynder
Favicon

Indlæg af AzizWadi92 » 17. maj 2012, 14:39

Hej.

Jeg kan ikke rigtig få vist mit favicon. Jeg har gemt billedet som GIF fil og derefter lavet det om til en ICO fil på http://tools.dynamicdrive.com/favicon/. Derefter har jeg flyttet ikonet ind i samme mappe som mit html dokument.
Derefter skrev jeg følgende kode i html dokumentet: <link rel="shortcut icon" type="image/x-icon" href="favicon.ico"/>

Men når jeg så går ind og ser det i browseren, kommer blank ikonet bare frem?

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Geografisk sted:Danmark, Fyn, Nørre Aaby
Kontakt:

Re: Favicon

Indlæg af Daniel » 17. maj 2012, 14:44

Hej AzizWadi92.

Har du husket at indsætte et link til dit favicon? :)

Du skal imellem dit <head></head> tag sætte følgende kode ind:

Kode: Vælg alt

<link rel="shortcut icon" type="image/x-icon" href="Placering/navn"/>
Det eneste du skal gøre er at ændre din sti i ovenstående link, det vil sige hvis du har kaldt til favicon for favicon skal den se sådan ud:

<link rel="shortcut icon" type="image/x-icon" href="favicon.ico"/>
Hvis den kode ikke er sat ind i dit dokument vil den fortsat vise et tomt favicon. :)

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger

Indlæg af ThomasI » 17. maj 2012, 14:48

HEJ!

Hvis du prøver at kopiere hele din kode du har stående i din html fil ind, så kan vi bedre se hvor det evt. går galt... :D

AzizWadi92
Begynder

Indlæg af AzizWadi92 » 17. maj 2012, 19:52

Jeg har kaldt mit ikon for favicon.ico.

her er indholdet fra mit html dokument:

<html>
<head>

<title> favicon </title>

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">

<link rel="shortcut icon" type="image/x-icon" href="favicon.ico"/>

</head>

<body>

</body>
</html>

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger

Indlæg af ThomasI » 17. maj 2012, 20:03

og din favicon.ico fil ligger i samme mappe som html filen?

AzizWadi92
Begynder

Indlæg af AzizWadi92 » 17. maj 2012, 20:11

ja?

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Kontakt:

Indlæg af Daniel » 17. maj 2012, 20:48

Hej igen.

Jeg tror problemet er at du skal opdatere din browser ved at trykke på F5, jeg har lige prøvet at smide din kode ind i min egen editor og smide et af mine egne favicons ind sammen med, og det vises fint, så jeg er ret sikker på det er problemet. :)

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger

Indlæg af ThomasI » 17. maj 2012, 21:23

Ja din kode virker fint...

Så enten skal du opdatere eller også er der noget galt med dit ikon...

AzizWadi92
Begynder

Indlæg af AzizWadi92 » 17. maj 2012, 21:58

Jeg har prøvet at opdatere, men det var ikke det. så det må være noget med ikonet. hvor mange pixels bør ens ikon være når man laver det i paint? :)

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Kontakt:

Indlæg af Daniel » 17. maj 2012, 22:30

Hej igen.

Hvis du laver et ikon i paint så er det vigtigste enlig at det er kvadratisk (alle sider lige store), hvis du laver et der er 300 gange 300 så er du ikke på helt bar bund. :)
Når du så sætter ikonet ind i den online webeditor så skal du ikke vælge nogen størrelse men bare sige create og så downloade det.
Hvis du prøver at lave et nyt ikon og prøver med det, bare et eller andet tilfældigt så hvis det ikke virker heller ville det være dejligt hvis du kunne uploade dit ikon et sted og smide et download link herinde, så skal jeg eller en anden prøve at se på hvad der kan være galt. :)

AzizWadi92
Begynder

Indlæg af AzizWadi92 » 19. maj 2012, 08:52

Jeg ved ikke lige hvor jeg skulle uploade det henne. men kan jeg sende det på din mail evt? :)

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Kontakt:

Indlæg af Daniel » 19. maj 2012, 12:22

Inden du begynder at uploade det, har du så prøvet at lave et eller andet tilfældigt i paint som er kvadratisk og så lavet det om til et favicon og prævet med det? :)

AzizWadi92
Begynder

Indlæg af AzizWadi92 » 21. maj 2012, 09:20

ja det har jeg :)

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger

Indlæg af ThomasI » 21. maj 2012, 11:10

Har du prøvet at teste i forskellige browsere? f.eks crome og oprah...

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Kontakt:

Indlæg af Daniel » 21. maj 2012, 14:04

Hvis du har prøvet alle de muligheder vi er kommet med, så upload dit ikon her: http://gratisupload.dk/
Og smid link og eventuelt kode til det herinde, så skal jeg prøve at kigge på det.

Josefine
Geni
Geni

Indlæg af Josefine » 22. maj 2012, 16:56

Hmm, jeg bryder lige ind, for der sker nemlig også noget mystisk ved mig.
Jeg har lige hugget koderne fra min storesøsters hjemmeside (bare for at teste det), for hendes ikon virker nemlig i alle browsere, også Safari og IE 8.
Da jeg oprettede en html-fil med præcis de samme koder, så virkede hendes favoritikon pludselig kun i Firefox og Chrome, mens den i Safari bare viser blå globe, som er standard for sider, der ikke har et.
Før det testede jeg det med mine egne koder, og der virkede det også kun i Firefox og Chrome. Så rettede jeg linket til et nyt et, og nu var det pludselig kun Firefox, der viste det rigtige ikon????
Safari viste blå globe, mens Chrome nu blev ved med at vise ikonet fra tidligere - jeg opdaterede mindst 10 gange og prøvede endda at oprette en ny html-fil samt at genstarte browseren, men ligeledes hjalp det.
Nu har jeg så genstartet computeren, men nu viser den bare den hvide/grå globe - dvs. samme resultat som i Safari.

Før igen, for nogle uger siden, kan jeg huske, at jeg gennemgik netop den videotutorial, og der kan jeg huske, at jeg lige kort bøvlede med det også, men så fik jeg det til at virke i alle browserne - det irriterer mig noget så grusomt, at jeg åbenbart ikke gemte dokumentet, og at jeg ikke kan huske, hvad der præcis skete, og hvad jeg gjorde.

Jeg tænker lidt, at det måske er browserne, der er vildt langsomme til at reagere på koderne og/eller finde billedet af ikonet frem, men på den anden side.... det er altså lidt mystisk?

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger

Indlæg af ThomasI » 22. maj 2012, 21:47

Hmm virker underligt...

virker NemProgrammering.dk´s favicon hos jer i alle browsere?

Vi bruger jo bare følgende kode:

<link rel="shortcut icon" href="http://www.nemprogrammering.dk/Billeder/icon.ico"  />

Besvar