Omkring login/visning af forskellige class?
Hey NemProgrammering.dk
Jeg står og mangler lidt hjælp, jeg sidder og har rodet med at få et bette system til at funke med forskellige class og rettigheder, og nu er jeg gået temmelig kold for det vil ikke rigtig virke på den måde jeg gør det på.
Så jeg vil høre om der er en nem og overskulig måde og lave det på?
Og har søgt en del på google også, og hvergang jeg har set noget er det med session det er lavet. Er den korrekte måde og gør det med session hvis ens login også er sessions baseret?
Og hvordan laver man sådan noget, for jeg kunne ikke helt finde hoved og hale i de mange eksempler jeg så.
Takker for hjælpen på forhånd
// Aqoure
Jeg står og mangler lidt hjælp, jeg sidder og har rodet med at få et bette system til at funke med forskellige class og rettigheder, og nu er jeg gået temmelig kold for det vil ikke rigtig virke på den måde jeg gør det på.
Så jeg vil høre om der er en nem og overskulig måde og lave det på?
Og har søgt en del på google også, og hvergang jeg har set noget er det med session det er lavet. Er den korrekte måde og gør det med session hvis ens login også er sessions baseret?
Og hvordan laver man sådan noget, for jeg kunne ikke helt finde hoved og hale i de mange eksempler jeg så.
Takker for hjælpen på forhånd
// Aqoure
Re: Omkring login/visning af forskellige class?
Hej med dig!
Tror du er nød til at forklare lidt bedre hvad der er for et "system" du gerne vil have lavet - Et system kan jo være hvad som helst?
Vi kan ikke give dig en færdig kode, men hvis du er nået et stykke med noget så kan vi kigge det igennem for fejl og måske hjælpe dig videre...
Hvis du vil lave et system med bruger logins så skal du ikke "kun" bruge sessions, men snarre have en database som du tjecker dine brugere op imod...
Prøv at se den her guide:
http://rowl.dk/Forum/32515
Den løsning i guiden er fin nok, men den er en smule usikker...undersøg derfor hvordan du kan gøre den mere sikker...
Tror du er nød til at forklare lidt bedre hvad der er for et "system" du gerne vil have lavet - Et system kan jo være hvad som helst?
Vi kan ikke give dig en færdig kode, men hvis du er nået et stykke med noget så kan vi kigge det igennem for fejl og måske hjælpe dig videre...
Hvis du vil lave et system med bruger logins så skal du ikke "kun" bruge sessions, men snarre have en database som du tjecker dine brugere op imod...
Prøv at se den her guide:
http://rowl.dk/Forum/32515
Den løsning i guiden er fin nok, men den er en smule usikker...undersøg derfor hvordan du kan gøre den mere sikker...
Hey Thomas
Ja det var måske ikke den bedste forklaring jeg kunne give. Det gik hvis også lidt pænt hurtig med at skrive det.
Det jeg har lavet tvivler jeg på kan bruges til noget. Har leget med ifer for at få lavet kritere for det.
Men ja selve dben skulle ikke være det store problem, det er mere selve koden jeg ikk lige kan kringle sammen som tjekker op i mod dben som du selv siger.
Men ja det er en helt lille system hvad man nu end vil kalde det. med forskellige klasser og kan give hver i sær bestemte rettigheder til.
Den guide du har fundet, er skam fin, men den beskriver ikke om det jeg skal have hjælp til desværre, og ja kan godt se din ide i "usikker"
Men håber det gav lidt bedre indblik i hvad jeg søger
Ja det var måske ikke den bedste forklaring jeg kunne give. Det gik hvis også lidt pænt hurtig med at skrive det.
Det jeg har lavet tvivler jeg på kan bruges til noget. Har leget med ifer for at få lavet kritere for det.
Men ja selve dben skulle ikke være det store problem, det er mere selve koden jeg ikk lige kan kringle sammen som tjekker op i mod dben som du selv siger.
Men ja det er en helt lille system hvad man nu end vil kalde det. med forskellige klasser og kan give hver i sær bestemte rettigheder til.
Den guide du har fundet, er skam fin, men den beskriver ikke om det jeg skal have hjælp til desværre, og ja kan godt se din ide i "usikker"
Men håber det gav lidt bedre indblik i hvad jeg søger
Altså du vil have et login system hvor du kan tildele dine brugere foreskellige rettigheder? 
Ja, men selve login har jeg, mit problem ligger i hvordan jeg får implateret eller lavet det ind i selve login og så kan vise tingende til de forskellige klasser de nu har. Så for eks Member ikke kan se det Admin kan
Hej igen
,
Altså det burde egentlig kunne gøres ret simpelt. Først skal du i din database have en række der hedder f.eks "brugerlevel"
I denne kan du så angive:
- 1 for alm. bruger
- 2 for admin bruger.
Når du så laver din php kode, så kan du når dine brugere logger holde den værdi de har i databasen op mod et IF statement.
F.eks. Hvis den bruger der lige er logget ind har en værdi i databasen under "brugerlevel" på 1 så må han IKKE se siden.
Hvis han har en værdi på 2, så må han gerne se siden for så er han en ADMIN.
Når dine brugere er logge ind kan du så bruge en session til at holde styr på deres brugernavn ligemeget hvor de er på siden. Når de så vil ind på en admin side kan du tjecke i din database om det brugernavn har en værdi på 2 - hvis ikke få de ikke lov til at komme videre in på siden...
Det her er en meget simpel måde at gøre det på og ved ikke hvor sikker den er!
Se evt. denne artikel på engels...
http://www.knowledgesutra.com/discuss/t ... sions.html
Altså det burde egentlig kunne gøres ret simpelt. Først skal du i din database have en række der hedder f.eks "brugerlevel"
I denne kan du så angive:
- 1 for alm. bruger
- 2 for admin bruger.
Når du så laver din php kode, så kan du når dine brugere logger holde den værdi de har i databasen op mod et IF statement.
F.eks. Hvis den bruger der lige er logget ind har en værdi i databasen under "brugerlevel" på 1 så må han IKKE se siden.
Hvis han har en værdi på 2, så må han gerne se siden for så er han en ADMIN.
Når dine brugere er logge ind kan du så bruge en session til at holde styr på deres brugernavn ligemeget hvor de er på siden. Når de så vil ind på en admin side kan du tjecke i din database om det brugernavn har en værdi på 2 - hvis ikke få de ikke lov til at komme videre in på siden...
Det her er en meget simpel måde at gøre det på og ved ikke hvor sikker den er!
Se evt. denne artikel på engels...
http://www.knowledgesutra.com/discuss/t ... sions.html
Det var også sådan jeg havde det i tankerne i hovedet man kunne, men synes ikke lige jeg kan få de if til at funke.
Her kan du se code:
http://pastebin.com/yme9xeWw
Altså de if i login scriptet, virker sådan set, den logger i hvert fald ind med hver bruger, og bliver sendt hver sit sted hen.
Men det ser bare ikke særlig rigtigt ud i mit hoved
Og den her if:
if(isset($_SESSION['user'])){
require_once '../../include/db.php';
$sqlQ = mysqli_query($db, "SELECT * FROM db_users");
$dbF = mysqli_fetch_array($sqlQ);
if($dbF['strUser'] && $dbF['intClass'] == 3){
echo 'Welcome '.$dbF['intClass'].' Back';
}else{
echo 'Fail Message';
};
};
Kan jeg ikke få til at virke ordenligt, så den kun printer det ud når man har class 3 fra dben af. Det kan den ikke finde ud af. Og synes jeg har prøvet det jeg lige har kunne komme i tanke om.
Så hvis du evt har en ide til kunne det være ret lækkert.
Og ang det link du skrev, tror jeg har kigget igennem 5 gange, og kan ikke helt se fidusen i det og sådan. Ved ikke lige hvorfor
Her kan du se code:
http://pastebin.com/yme9xeWw
Altså de if i login scriptet, virker sådan set, den logger i hvert fald ind med hver bruger, og bliver sendt hver sit sted hen.
Men det ser bare ikke særlig rigtigt ud i mit hoved
Og den her if:
if(isset($_SESSION['user'])){
require_once '../../include/db.php';
$sqlQ = mysqli_query($db, "SELECT * FROM db_users");
$dbF = mysqli_fetch_array($sqlQ);
if($dbF['strUser'] && $dbF['intClass'] == 3){
echo 'Welcome '.$dbF['intClass'].' Back';
}else{
echo 'Fail Message';
};
};
Kan jeg ikke få til at virke ordenligt, så den kun printer det ud når man har class 3 fra dben af. Det kan den ikke finde ud af. Og synes jeg har prøvet det jeg lige har kunne komme i tanke om.
Så hvis du evt har en ide til kunne det være ret lækkert.
Og ang det link du skrev, tror jeg har kigget igennem 5 gange, og kan ikke helt se fidusen i det og sådan. Ved ikke lige hvorfor
Du siger den ikke kan finde ud af det?
Betyder det at den siger "fail message" hver gang eller får du en fejlkode?
Jeg går udfra at du også har en db.php fil med database loginoplysninger som du includer i starten af dette script...
Betyder det at den siger "fail message" hver gang eller får du en fejlkode?
Jeg går udfra at du også har en db.php fil med database loginoplysninger som du includer i starten af dette script...
Ikke helt på den måde, den printer det fint ud, jeg har 2 users i dben, med class 2 - 3. Og den text som den kun skulle printe ud hvis det var med 3, så printer den også ud på den user med 2, når jeg logger ind. Så den virker, den virker bare forkert som det ser ud pt.
Ja har en db.php
Ja har en db.php