Nemprogrammering - mine tanker

Her kan du snakke om alt hvad der lige falder dig ind - Det kunne være musik, spil, fodbold eller måske noget helt tredje der interesserer dig lige nu! Så skriv dine tanker ned og opret en tråd...Spørgsmål der ikke passer ind andre steder kan du også stille her!
Besvar
cristian
Moderator
Moderator
Kontakt:
Nemprogrammering - mine tanker

Indlæg af cristian » 10. apr 2014, 10:40

Da jeg i sin tid faldt over Thomas'es projekt igennem udvikleren.dk, så var det meningen at det skulle være nemmere for andre mennesker
at lære og programmerer og overbygge sin eksisterende viden fra emne til emne, på det tidspunkt var det kun hjemmesider.

Siden da er siden vokset og der er kommet flere elementer til, men udover at det ikke er helt overskueligt i menuen. Så syntes jeg at man måske
har skiftet fokus punktet lidt for meget. For det første kunne jeg godt tænke mig at menuen på nemprogrammering.dk i venstre side blev delt ind i kategorier.
HTML / HTML5
CSS / CSS3
JavaScript
JQuery
Blev lagt i en frontend kategori.

PHP
XML
ASP.NET
Blev lagt i en server side kategori

MySQL / MySQLi
Database kategori

Og så videre, så man kan se hvad der er i menuen for lige nu er det lidt et rod.
Derefter håber jeg igen at nemprogrammering.dk bliver hvad det var, nemlig at overbygge viden.

Nemprogrammering.dk startede med et område som HTML, og overbyggede det med CSS, derefter JavaScript og så PHP mm.
Men i dag er der også kommet Objective-C, hvilket jeg syntes er mega ærgeligt. For der er ikke noget der bygger op til dette eller videre.
Og udover OSX og iOS så kan det ikke bruges til noget, hvor Apple også taber markedsandele år for år, og Android menes at dominere markedet om 2 år med tæt på 90% så vidt jeg senest læste.
Microsoft investerer også enorme summer i reklame for deres egen platform, som også har et bibliotek til Linux(Mono). Imens Apple låser sig selv fast og holder andre ude, fordi de mener de er "bedre".

Hvis man fokuserer mere på C# og Java i stedet for Objective-C (mm i den dur) så kunne man overbygge meget mere samt øge sin ekspertise, produktivitet mm.
C# (det grundlæggende) -> Forms (desktop, tablets) -> Smartphones -> ASP.NET (hjemmesider)
Samtidig er der flere jobs for C# end Objective-C og flere karriere muligheder da den også åbner for web og det gør Objective-C ikke. Og lur mig ikke om Microsoft ikke også hopper med
på Smart watches og en form for glasses som modsvar til Google.

Java er det samme stort set
Java (det grundlæggende) -> Forms (desktop, tablets) -> Smartphones -> JSP (web)
Men derudover er der også embedded devices, Smart watches og Google glasses her og nu. Der er så mange flere muligheder i de to grupper hvor man kan overbygge sin eksisterende viden.
Og efter min egen mening kan man nå længere hurtigere end hvis man skal låse sig fast til f.eks Objective-C som tvinger en til at gå en helt anden retning & tankesæt.

Derudover er C# bygget på Java, så man kan nemt skifte imellem de to sprog.

Interessante artikler
http://www.wired.com/2013/09/the-second-coming-of-java/
http://www.cnet.com/news/android-domina ... ne-market/
http://mashable.com/2014/01/21/learn-pr ... languages/
Java kommer som nr 1, C# som nr 4 og Objective-C som nr 5. PHP som nr 6.

Editor
Jeg håber meget til at Thomas ville implementere en bedre editor i fremtiden (kig f.eks. På ubuntuforums.org) og mulighed for at upload billeder.
Samtidig med at man kan udvide sin signatur med flere links og flere karakter da den er mega begrænset :)

MySQL
MySQL har lavet en funktion der hedder MySQL workbench. Denne bruger jeg selv og er rigtig glad for den, da jeg kan reverse engineer en eksisterende database,
og oprette databaser igennem et EER diagram mm. Jeg ville foreslå Nemprogrammering.dk at tilføje dette til sit MySQL sektion :)

Vh
Cristian.

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger

Re: Nemprogrammering - mine tanker

Indlæg af ThomasI » 10. apr 2014, 13:49

Hej Cristian,

Tak for din feedback!

Jeg kan godt se din pointe med den vestre menu og den burde deles lidt mere op, lige som jeg allerede har delt videoerne op på forsiden.

Angående hvilke emner vi behandler og hvordan siden skal udvikles i fremtiden, så kan jeg glæde dig med at der også er et Java kursus på vej. Video nr. 15 i denne serie er netop færdiggjort, så nu mangler vi bare 10 mere før vi kan offentliggøre serien.

Derudover kommer der også snart en serie omkring spiludvikling i Unity3D (vi starter på denne serie om 4-5 dage, og den vil også blive på 20-25 videoer). I denne vil vi også undervise i C#, men der vil også blive lavet en dedikeret C# serie efterfølgende.

I forhold til at bygge videre på det "at lave en hjemmeside" så har jeg længe forsøgt at finde en der kan undervise i responsive webdesign, hvilket jeg synes er en af de rigtig spændende og vigtige emner lige nu. Desværre hænger disse personer ikke på træerne, og dem som jeg troede jeg havde fået fat på har efterfølgende måtte springe fra eller også har de bare aldrig kunne tage sig sammen til at komme igang :( Men jeg leder stadig og håber på snart at finde en.

Derudover vil der komme en opdatering til php og MySQL kurset, så vi får opdateret og delt disse serier op i : PHP, PHP OOP, MySQLi, MySQLi OOP og måske PDO.

Så i forhold til hvad dine ønsker er og hvordan du synes siden skal udvikles i fremtiden, så synes jeg egentlig at det jeg har i pipeline dækker det meget godt. Du må dog huske på at jeg ikke arbejder på NemProgrammering.dk fuld tid, og derfor har et fuldtidsjob ved siden af. Derfor må du og alle andre ikke forvente at der kommer nye serie og store nye funktioner konstant - det har jeg bare ikke tid til ( selvom jeg gerne ville )

Angående forum, så kan jeg godt kigge på at få installeret en ny editor, selvom jeg nu ikke synes den er så ringe endda. Upload af billeder er pt. ikke muligt på grund af begrænset server plads.

cristian
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af cristian » 12. apr 2014, 14:45

Ikke rigtig det jeg mener.

Jeg mener at hvis man lavede serier der overbygger viden fra teknologi til teknologi. Så ville brugerne nå meget længere.
Men (efter min mening) serier som PHP, Objective-C & Unity3D begrænser brugerne på den måde at istedet for at man får en dybtgående forståelse og kan
stå på egne ben, med f.eks at gå videre til spiludvikling fordi de allerede har et fundament de kan bruge. F.eks. C#.

Men i stedet så får de kun lige nok viden til at det er spændende men overfladisk i det store billede.

Hvad man kan med f.eks. C#
HTML5 -> CSS3 -> JavaScript -> C# -> ASP.NET -> Sequel
Overstående kan man så bygge videre med fra C#
C# -> Desktop development
Desktop Website development
Desktop Game & application development
C# -> Mobile phone development
Mobile Website development
Mobile Game & application development
C# -> Smart watch development
C# -> game development
Embedded devices.

Dette kan du også gøre med Java & JSP. Hvor Android i øjeblikket har 81% af markedet i år.
Men derudover har du også Google glass udvikling og der kommer PhoneBlocks udvikling snart begge baseret på Java.

PHP er hvad mange er vilde med at bruge, men det er en "dead-end". Du kan lære PHP og bruge det til (efter min mening) nogenlunde web udvikling(Enterprise virksomheder er gået væk fra det)
Du kan bruge det som scripts på Linux / Unix, men dette kender jeg ingen der gør, hvor Bash er det mest anvendte.
Du kan bruge PHP til desktop applikation udvikling. Men dette ville jeg ikke foreslå man gjorde :)

PHP er bare meget begrænsende i forhold til andre sprog. Og jeg syntes det er ærgerligt at siden
1. Bruger meget tid på PHP og serier hertil.
2. Ikke har strømlinet sine vidoe serier til at overbygge viden fra serie til serie. Men i stedet har 1-2 serier efter hinanden og derefter forlader det.

Objective-C er bare endnu mere begrænsende end PHP.
Upload af billeder er pt. ikke muligt på grund af begrænset server plads.
:lol: det lidt en dårlig undskyldning, nu ved jeg ikke hvor du hoster siden. Men server plads er en af de billigste vare du kan handle ved siden af processing-power til super computere.
Det så svært at give tone over e-mail, forums mm. Det sagt med et smil.

Brugeravatar
scootergrisen
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af scootergrisen » 12. apr 2014, 21:04

one.com har 15GB webhotel til 14 kroner om måneden.

Ved ikke hvor stort behovet for upload er herinde men du kunner da i det mindste i en forsøgsperiode slå det til og se hvordan folk bruger det.

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger

Indlæg af ThomasI » 13. apr 2014, 19:00

Hej igen,

Jeg kan godt se hvad du mener, og tror det afhænger meget af personlige præferencer når det handler om hvordan man ser siden udvikle sig.

F.eks er du meget glad for C# og Java, og kan derfor ikke se ideen med f.eks. Objective-C, mens andre er helt solgt i Objetcive-C/Apple og vil derfor rigtig gerne lære noget om det. Og man kunne jo faktisk godt bygge ovenpå Objetive-C serien med en serie om x-code alene, så man også får hele "lav en app" dele med i detaljen når man nu kender til koden bag.

Som sagt, så kommer der C# og Java, og der kan så bygges videre derfra med andre serier der bygger på disse sprog.

...Jeg aktiveret upload funktionen, så må vi se hvor meget der vil blive uploadet.

cristian
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af cristian » 13. apr 2014, 20:07

F.eks er du meget glad for C# og Java
Det må du skam ikke tro. Jeg er typen der mener man skal bruge det rigtige værktøj til opgaven.
Jeg hader C#, rør det ikke med en ildtang (mere). Men jeg anerkender at det har flere veje man kan gå og er bedre til diverse ting end andre sprog.

Java kan jeg kun lide fordi det er godt, solidt, crossplatform mm. Men det er ikke det bedste til alt.

Edit.
Fedt med den nye menu på NP Thomas.
Og så tænkte jeg igen (it happends). Hvad hvis man delte det op i en frontend / backend orden?
Da jeg tænkte at du har jo både frontend og backend web udviklerer.

Derudover er titlen Kurser og herefter Webudvikling ikke også lidt redundant?

Besvar