Website med billeder.

Her kan du snakke om alt hvad der lige falder dig ind - Det kunne være musik, spil, fodbold eller måske noget helt tredje der interesserer dig lige nu! Så skriv dine tanker ned og opret en tråd...Spørgsmål der ikke passer ind andre steder kan du også stille her!
Rasmus
Begynder
Website med billeder.

Indlæg af Rasmus » 3. jun 2012, 12:06

Hej.

Har valgt at poste mit emne i dette afsnit da jeg ikke er helt klar over hvor det passer bedst ind? Går med tanker om at lave en hjemmeside for første gang uden kendskab til det ;)

Har tegnet en lille sketch i paint så i måske kan forstå hvad det er jeg vil lave.

Et billed af dig selv top-midt på siden, neden under skal der være et antal billeder man kan bladre imellem enten frem eller tilbage.

Når du har uploadet et billed af dig selv, udfylder du kriterierne og trykke på en "søg" knap, siden skal så kunne finde samtlige billeder med samme kriterier og blive vist under dit eget billed.

Funktioner på siden:

Søge funktion så du nemt kan finde et bestemt billed hvis du har brugernavnet.

Login samt password.

Kriterier hvor du kan vælge:
Mand/Kvinde symbol, Øjen farve, Hår- farve/Skaldet/tykt/tyndt/langt, Smalt/rundt ansigt, stor/lille/spids/rund næse, stor/lille mund etc.. tec..

Der skal være mulighed for at kunne skrive til hinanden i form af PM.

Bestmatch billeder, Når du har fundet et profilbilled du synes der ligner kan du vælge at invitere profilen til at deltage i en bestmatch konkurrence, hvor andre brugere kan bedømme matchen ved at give dem fra 10-100 point. For hver md vil der så starte en ny konkurrence.

Hvad skal der til for at kunne lave en sådan side?

Billede

Josefine
Geni
Geni

Re: Website med billeder.

Indlæg af Josefine » 3. jun 2012, 12:44

Umiddelbart ville jeg i hvert fald sige HTML, CSS og så noget PHP til login, uhm..... men ellers, så tror jeg da, du kan bruge Wordpress? Eller Drupal??

Josefine
Geni
Geni

Indlæg af Josefine » 3. jun 2012, 12:50

Og måske noget MySQL, hvis du programmerer det med PHP.

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger

Indlæg af ThomasI » 3. jun 2012, 13:40

Du skal nok hen over hele baduljen... HTML, CSS, Javascript(Jquery) , PHP og Mysql...

Så ja...udfra din beskrivelse er det ikke en side du "bare" laver på en weekend ;)

Iden du går igang, så kig evt om der findes et wordpress tema som Josefine skriver der opfylder dine krav :D

Rasmus
Begynder

Indlæg af Rasmus » 3. jun 2012, 14:11

Puha dada :-P

Det lyder vidst til at være en lidt for stor mundfuld.. Men siden behøver heller ikke være færdig på på en weekend, men tror nu stadig det er for kompliceret til en nybegynder uden kendskab til området.

Man selvfølgelig komme langt med lidt hjælp en gang i mellem. Meeen..!!

Hvad tror I ca det kunne koste at få lavet sådan en side?

Josefine
Geni
Geni

Indlæg af Josefine » 3. jun 2012, 17:21

Tror ikke, det er så svært igen med et CMS-system (men okay, det skal jeg selvfølelig ikke gøre mig klog på, jeg har faktisk aldrig arbejdet med ét :lol: ).
Ved ikke lige, hvad det ville koste for hjemmesiden, det kommer jo an på så meget, men det bliver i hvert fald over 1000 kr. er jeg ret sikker på.
HTML og CSS er ikke så svært at lære igen, men det kræver selvfølgelig en del tid at sætte sig ind i, hvis man starter helt fra bunden.

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger

Indlæg af ThomasI » 3. jun 2012, 18:54

Det bliver langt over 1000 kr...det er jeg 100% sikker på... hvad det præcist koster kan jeg ikke svare på, men jeg har set sider der har kunnet mindre end hvad du efterspørger koste op mod 10.000 kr. - JEP hjemmesider er ikke billige at få lavet! ( også derfor vi har lavet denne side ;) )

prøv evt at kigge forbi Amino freelance... her kan du oprette din opgave og så se hvad folk vil kunne gøre det for :)

Rasmus
Begynder

Indlæg af Rasmus » 3. jun 2012, 19:19

Tak for jeres svar ;)

Jeg regnede også med at det ville være dyrt, men jeg ville da også gerne kunne lave den selv..!

Er helt med på at siden her er blevet laet for netop det, men jeg kan jo heller ikke spørge herinde fra punkt til punkt hvad jeg skal gøre :)

Kan jeg starte med HTLM og derefter designe i CSS og når det er klar kunne jeg gå videre med PHP - JAVA - Mysql ??

Josefine
Geni
Geni

Indlæg af Josefine » 3. jun 2012, 19:58

Øhj manner, nu ved jeg, hvad jeg skal tjene penge på i stedet for at gå med aviser! :lol: Arh, der går nok noget tid endnu.... :P

HTML først, ja, og så tag CSS og byg videre derfra. Ville foreslå at du så tager Javascript, PHP og til sidst MySQL :D

Rasmus
Begynder

Indlæg af Rasmus » 3. jun 2012, 22:32

Jeg vil kigge nærmere på det i morgen formiddag ;) Eller i hvertfald se nogle af de film herinde igen.

Thomas
Ud fra alle jeres videoguides og måske en pæn portion hjælp herinde fra uden at i skulle blive alt for trætte af mig, tror du så der var en chance for at det kunne klares inden året er omme :)

josefine

Du lyder til at være ung og hvis du allerede kan klare at lave en hjemmeside skal du nok klare dig fremover ;)

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Geografisk sted:Danmark, Fyn, Nørre Aaby
Kontakt:

Indlæg af Daniel » 4. jun 2012, 00:43

Hej Rasmus.

Først så lige velkommen her til NemProgrammering og den fantastiske verden der ligger bag web programmering. :)

Som ThomasI og Josefine allerede har været inde på er det et større projekt du har begivet dig ud i, det er et stort projekt men intet er umuligt hvis man har gejsten til det.

Du ville ikke udelukkende kunne klare dig med videoerne her fra NemProgrammering da det er begynder guides og det som du snakker om er noget af det som mange slet ikke når ud i. Der vil selvfølgelig altid være noget hjælp at hente her fra forummet af og er sikker på at mange vil stå i kø for at hjælpe, men der vil stadig være noget vej.
Men jeg vil ikke være alt for nedtrykkende, hvis du sætter dig ind i HTML og CSS så er du på vej med opbyggelsen og udseendet af din hjemmeside, så skal du bruge alle funktionerne og der vil jeg anbefale dig at starte med at se de javascript guides som ligger herpå siden, og derfra er man så heldig at der findes rigtig mange færdiglavede scripts på nettet som man stille og roligt kan låne til eget brug.

Det sværeste bliver nok den PHP og MySQL du skal lære for at lave profilerne, men hvis du ser videoerne herinde og bruger noget tid på enten Google eller YouTube eller en blanding så skulle det nok kunne lade sig gøre.

Men jeg vil da ønske dig held og lykke med projektet. ;)

Josefine
Geni
Geni

Indlæg af Josefine » 4. jun 2012, 08:06

Rasmus skrev:
josefine

Du lyder til at være ung og hvis du allerede kan klare at lave en hjemmeside skal du nok klare dig fremover ;)
Jeg er 15 og arbejder da i hvert fald på sagen i hvert fald, hehe - tak.

Men jeg kunne ikke have sagt det bedre selv end Daniel :D
Det tager noget tid at sætte sig ind i, men hvis du har viljen til det, så er jeg da ret sikker på, at du ville kunne nå det inden året er omme, hvis du virkelig giver den en skalle :)
Nu er jeg personligt ikke den allerbedste til programmering (til gengæld kender jeg rigtig meget til tegneprogrammer), men hvis jeg nogensinde kan hjælpe, så skal jeg i hvert fald nok være der, og det er jeg ret sikker på, at de andre også er ;)
Du skulle bare vide, hvor mange problemer de har hjulpet alene mig med i tidernes løb :lol:

Rasmus
Begynder

Indlæg af Rasmus » 4. jun 2012, 12:49

Danielh007
Tak for dit svar.. Jeg har forstået at det er lidt af en opgave og bevæge sig ud i :) For mig personligt ville jeg gerne kunne sige at det er noget JEG har lavet selvom det måske er for stor en opgave for mig "Nybegynder".
Dermed sagt vil jeg give det en chance.. Jeg lære jo ikke noget hvis jeg ikke prøver.. Det er jo ikke værre end at jeg så kan stoppe igen ;)

Josefine
Jeg vil påstå at jeg har en pæn portion vilje og derfor prøver ;)
Du skriver du er god til tegneprogrammer.. Det vil jeg huske senere hen i projektet:)
Dejligt at høre de har været så behjælpelige herinde!

Siger endnu engang tak for jeres svar ;)

Et spørgsmål mere :)

Går pt. ledig og derfor har jeg min. 6 ugers selvvalgt uddannelse jeg kan gøre godt med.
Er der nogle kurser som ville være rigtig gode til mig nu hvor alligevel går ledig og kan få min. 6 ugers kursus??

Bosat i Nr.Lyndelse på Fyn

Josefine
Geni
Geni

Indlæg af Josefine » 4. jun 2012, 12:55

Jamen held og lykke med det så :D
Jeg kender ikke lige nogle kurser, men prøv at søg efter dem på nettet. Men efter hvad jeg kan huske, så koster de flere tusinde kroner, de kurser.

Sledmore
Entusiast
Entusiast

Indlæg af Sledmore » 5. jun 2012, 20:36

Også findes " Youtube " også :-)

Ikke for noget, men lærte alt indenfor PHP, HTML, CSS. Der du kan evt. Bruge Nemprogrammerings Tutorials hvilket vil gøre det nemmere at forstå da det er dansk.

Rasmus
Begynder

Indlæg af Rasmus » 6. jun 2012, 21:40

Så fik jeg begyndt men jeg må tilstå at det nok bliver mere end svært ;) Men vil stadig forsøge :)

Men jeg bliver nødt til at forstå lidt nærmere hvordan fremgangs metoden:

F.eks:
Når jeg nu begynder at code i netbeans.. Skal man så "nærmest" bare smide de ting ind man nu ønske og så designe i CSS?

Regner ikke med det er sådan! Men jeg bliver jo nødt til at spørge?

Har indtil videre tekst og to Buttoms. "Register" & "Login" Men jeg kan ikke finde ud af hvor de skal placeres og hvordan.

Har prøvet "center" men så bliver knappen bare højere..?

Håber ikke det for dumt at spørge om disse ting?

Josefine
Geni
Geni

Indlæg af Josefine » 6. jun 2012, 22:28

Der findes ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar :D

Altså i NetBeans opretter du jo et HTML-dokument, hvis det er HTML, du vil skrive i. Her kan du så skrive noget tekst, f.eks. med <p></p> eksempelvis. Hvis du skal style denne tekst, f.eks. ændre farven, så skal du gøre det med CSS, og CSS-styling bliver lagt til HTML-koderne. Dvs. du koder en styling til <p>-tagget, hvor din tekst er i. Det kan du gøre enten med inline-styling (hedder det så vidt jeg husker :lol: ), hvor du direkte i HTML-dokumentet går ind i <p>-tagget og skriver din CSS-styling, eller ved at oprette et CSS-dokument for sig selv, hvor du så, i din HTML-fil, linker til dette CSS-dokument.
Så giver man sit tag et id eller en class (eller et name, det kommer du nok også til at bøvle med :lol: ), og inde i dette CSS-dokument henter du så dit tag ved at skrive det id/class/name, og hvor den så linker stylingen fra CSS-dokumentet ind i dit HTML-tag, som er i dit HTML-dokument.
Det er ikke så kompliceret, som det lyder til :roll:

Så ja - HTML er grundstrukturen/skelettet, og CSS giver det hele et fedt layout.

Du kan centrere ved at prøve at sætte margin-left: auto; og margin-right: auto; på, eller også kan du skrive left: 50%; og margin-left: -500px;
Det ville være mine bud. Du kan også bruge <center>Den centrerede tekst</center>, men så vidt jeg har fornemmet er det et tag, man helst skal undgå nu om dage i HTML5.

Besvar