Design Generelt

Her kan du snakke om alt hvad der lige falder dig ind - Det kunne være musik, spil, fodbold eller måske noget helt tredje der interesserer dig lige nu! Så skriv dine tanker ned og opret en tråd...Spørgsmål der ikke passer ind andre steder kan du også stille her!
Besvar
Nicolajsen
Begynder
Design Generelt

Indlæg af Nicolajsen » 30. jan 2012, 19:48

Hej

Et spørgsmål af de dumme :oops:

Jeg er ved at kigge designet igennem på min hjemmeside (Ikke mig selv der har designet den i første omgang...)
Jeg vil prøve at ændre nogen farver, hvilket går fint. dog er der på siden blevet lavet "runde hjørner" omkring selve "hovedvinduet".
Måden det er lavet på er vha. vedhæftede jpg fil, som der bliver linket til i min php opsætning, hvorved hjørnerne bliver lavet.

Hvis jeg ændrer farven i baggrunden, vil hjørne træde frem, og jeg skal derfor have ændret farverne i vedhæftede fil så de matcher.

Hvad for nogle programmer kan i anbefale til den slags "design" eller hvad man skal kalde det??
Jeg tænker også generelt til at udarbejde design/grafik til hjemmesiden...
Vedhæftede filer
roundbg.jpg
roundbg.jpg (15.58KiB)Vist 12105 gange

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger

Re: Design Generelt

Indlæg af ThomasI » 30. jan 2012, 20:09

GIMP ( gratis )
Photoshop ( koster kisten )
Paint ( bare lidt isselt...men os gratis ;) )

Nicolajsen
Begynder

Indlæg af Nicolajsen » 30. jan 2012, 20:35

Havde lige installeret GIMP da jeg læste din besked :-)
Problemet med hjørner hermed løst, men har et andet problem...
Det er lidt det samme, men mere grafisk denne gang.

Logoet på siden, vil vi gerne prøve og have lavet i andre farver.
Vi tænker på en anden baggrundsfarve end hvid, og så teksten er hvid i stedet for.
Men hvis jeg ændrer baggrundsfarven på logoet, kommer der de der hvide felter rundt om bogstaverne.
Hvad hedder funktionen i GIMP jeg skal arbejde med ???

Pft.

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger

Indlæg af ThomasI » 31. jan 2012, 20:01

uh...hvide felter?

Der må jeg melde pas...Har aldrig rigtig bruge GIMP ;)

Nicolajsen
Begynder

Indlæg af Nicolajsen » 1. feb 2012, 19:23

Har vedhæftet eksempel...

Er det filtypen der går galt eller ??
Vedhæftede filer
logo_small - efter.png
logo_small - efter.png (14.05KiB)Vist 12095 gange
logo_small - før.png
logo_small - før.png (19.17KiB)Vist 12095 gange

Josefine
Geni
Geni

Indlæg af Josefine » 7. feb 2012, 09:58

Har jeg ret i, at du har brugt et billede som en del af designet, og at det er det grå, der skal være fremtrædende og ikke de sorte kanter, der kommet udenom?
I så fald skal du bare gøre baggrunden transparent - det kan du godt gøre i Gimp. Tilføj en alfakanal og slet enten de sorte kanter eller, endnu bedre, slet billedet og start på ny. Lav baggrunden transparent, opret et nyt layer og lav herefter det grå igen, så vil det se mest rigtigt ud.

Josefine
Geni
Geni

Indlæg af Josefine » 7. feb 2012, 10:03

Nicolajsen skrev:Har vedhæftet eksempel...

Er det filtypen der går galt eller ??

I det der tilfælde kan du bruge magic wand tool, bedre kendt som tryllestaven, og markere den baggrund uden om teksten. Du kan altid ændre dens tærskel, så den går dybere ind og får fjernet mere f de hvide kanter, der opstår. Og så sletter du selvfølgelig bare det i markeringen og farver baggrunden på ny.
Ellers skal du sidde og erase hele vejen rundt om bogstaverne, men det vil for det første tage lang tid, og så vil det aldrig se helt rigtigt ud.

Du har ikke fået en vedhæftet fil, hvori lagene er bevaret? For så er det intet problem.
Jeg tror ikke, du ville kunne slippe af med de hvide kanter 100 %, men jeg har en anelse om, at SAI vil være bedre til det. Du kan vist sætte den til "curve" eller noget derinde. Jeg har ikke rigtig arbejdet med programmet, så det ligger lidt uden for min rækkevidde, men du kan jo prøve dig lidt frem ;)

Besvar