Gemme store mængder data i app

Du kan i dette forum stille og svare på spørgsmål vedrørende Java programmering på alle typer platforme.
Besvar
Landsten
Begynder
Indlæg:5
Tilmeldt:27. jul 2017, 08:55
Gemme store mængder data i app

Indlæg af Landsten » 27. jul 2017, 09:10

Hejsa
Jeg er helt grøn i app programmering men har meget erfaring med php og mysql.
Jeg er ved at lave en app men ved ikke ikke hvordan jeg skal gemme ting om det er noget der skal ligge i appen eller og det er noget den skal hente fra en database et sted, er der nogen her inde der ved hvad der er bedst, skal også lige sige at der vil hele tiden komme nye ting tilføjet til databasen, så jeg tænker det nok skal være en ekstern database?
det er Android app jeg laver og bruger Android Studio.
Er der nogen der kender nogen sider hvor jeg måske kunne læse lidt mere og brug af db til Android mv.

Håber i forstå lidt hvad jeg skriver hehe

cristian
Moderator
Moderator
Indlæg:882
Tilmeldt:26. sep 2011, 21:31
Kontakt:

Re: Gemme store mængder data i app

Indlæg af cristian » 27. jul 2017, 11:57

Hvor meget er store mængder?

For mig begynder store mængder med +100GB direkte i hukommelsen.

Landsten
Begynder
Indlæg:5
Tilmeldt:27. jul 2017, 08:55

Re: Gemme store mængder data i app

Indlæg af Landsten » 27. jul 2017, 15:00

cristian skrev:Hvor meget er store mængder?

For mig begynder store mængder med +100GB direkte i hukommelsen.
100GB det er da også en del at have på en telefon når de ikke har så meget hukommelse.
Men det er også det jeg spørg om, kan man lave så den trækker databasen fra en mysql db på en server.
Det eneste problem der er bare hvis folk er ude for dækning så er appen værdiløs

cristian
Moderator
Moderator
Indlæg:882
Tilmeldt:26. sep 2011, 21:31
Kontakt:

Re: Gemme store mængder data i app

Indlæg af cristian » 27. jul 2017, 15:41

100GB det er da også en del at have på en telefon når de ikke har så meget hukommelse.
Det en next gen telefon, be ready to be amazed.

Det ikke meget info du kommer ud med, så here goes.

Jeg vil undersøge hvornår JVM'en på Android garbage collector,
hvor meget der er tilladt at komme i hukommelse og under hvilke kriterier
app'en ses som lukket, da dette trigger garbage collection for hele din app og ikke
kun objekter der ikke længere er i brug.

Undersøg også hvor meget du kan skrive til flash, dette er også et gyldigt lager.
Du kan måske serialiaze dine data når app'en lukkes og så indlæse disse igen når
app'en åbnes. Lidt ligesom cached HTTP sider.

Igen giver du ikke et eksempel på "store mængder" men der er også lokale databaser
på telefoner du kan bruge. Der er vel ikke noget der forhindre dig i at lave en app der fylder 500mb (i teorien)

jepperask
Geni
Geni
Indlæg:378
Tilmeldt:4. nov 2012, 17:57

Re: Gemme store mængder data i app

Indlæg af jepperask » 30. jul 2017, 18:10

Hvis dataene aldrig har behov for at ligge andre steder end på telefonen selv, og ingen andre har behov for at tilgå brugerens data, så ville jeg benytte SQLite til at skrive/læse fra telefonen - alt efter hvilken type information du har behov for at gemme.

Landsten
Begynder
Indlæg:5
Tilmeldt:27. jul 2017, 08:55

Re: Gemme store mængder data i app

Indlæg af Landsten » 31. jul 2017, 11:05

jepperask skrev:Hvis dataene aldrig har behov for at ligge andre steder end på telefonen selv, og ingen andre har behov for at tilgå brugerens data, så ville jeg benytte SQLite til at skrive/læse fra telefonen - alt efter hvilken type information du har behov for at gemme.
Der er intet brugerdata eller noget, det er data alle skal kunne tilgå.
Det er lidt hen af et leksikon men meget skrift og lidt billeder jeg skal lave.
Så du vil anbefale SQLite til det ?

jepperask
Geni
Geni
Indlæg:378
Tilmeldt:4. nov 2012, 17:57

Re: Gemme store mængder data i app

Indlæg af jepperask » 31. jul 2017, 11:24

Landsten skrev:
jepperask skrev:Hvis dataene aldrig har behov for at ligge andre steder end på telefonen selv, og ingen andre har behov for at tilgå brugerens data, så ville jeg benytte SQLite til at skrive/læse fra telefonen - alt efter hvilken type information du har behov for at gemme.
Der er intet brugerdata eller noget, det er data alle skal kunne tilgå.
Det er lidt hen af et leksikon men meget skrift og lidt billeder jeg skal lave.
Så du vil anbefale SQLite til det ?
Nej, her vil jeg anbefale at lave en Web API. API'en slår op i en fælles database og returnerer data. Når der oprettes ny data fra andre brugere, gemmes den ligeledes i databasen, og vil derfor være tilgængelig for andre brugere med det samme. I første omgang vil det betyde at offline-brug ikke er en mulighed, men det vil du kunne udvide app'en med senere, hvis ønsket. Til den tid vil du skulle synkronisere data fra databasem (i et begrænset omfang) og her kan du benytte SQLite til at lagre dén information. Du kan eventuelt undersøge om der eksisterer frameworks til synkronisering af data til den tid.

Landsten
Begynder
Indlæg:5
Tilmeldt:27. jul 2017, 08:55

Re: Gemme store mængder data i app

Indlæg af Landsten » 9. aug 2017, 12:24

jepperask skrev:
Landsten skrev:
jepperask skrev:Hvis dataene aldrig har behov for at ligge andre steder end på telefonen selv, og ingen andre har behov for at tilgå brugerens data, så ville jeg benytte SQLite til at skrive/læse fra telefonen - alt efter hvilken type information du har behov for at gemme.
Der er intet brugerdata eller noget, det er data alle skal kunne tilgå.
Det er lidt hen af et leksikon men meget skrift og lidt billeder jeg skal lave.
Så du vil anbefale SQLite til det ?
Nej, her vil jeg anbefale at lave en Web API. API'en slår op i en fælles database og returnerer data. Når der oprettes ny data fra andre brugere, gemmes den ligeledes i databasen, og vil derfor være tilgængelig for andre brugere med det samme. I første omgang vil det betyde at offline-brug ikke er en mulighed, men det vil du kunne udvide app'en med senere, hvis ønsket. Til den tid vil du skulle synkronisere data fra databasem (i et begrænset omfang) og her kan du benytte SQLite til at lagre dén information. Du kan eventuelt undersøge om der eksisterer frameworks til synkronisering af data til den tid.
Super tak jepperask.
Har fundet min løsning beta 1.0 lol
Jeg laver den web baseret til at starte med og så må vi se om den kommer hvider

Besvar