Jeg skal lave et flowchart til dette simple programmerings loop (VB6)

Her kan du få hjælp og stille spørgsmål til andre programmeringssprog!
Besvar
jnr89dk
Begynder
Indlæg:4
Tilmeldt:26. sep 2018, 08:55
Jeg skal lave et flowchart til dette simple programmerings loop (VB6)

Indlæg af jnr89dk » 26. sep 2018, 08:58

Hej alle sammen.

Jeg håber virkelig der er en derude som kan hjælpe mig.

Jeg er kun lige gået igang med at lærer lidt programmering under IT Supporter uddannelsen. Vi er blevet introduceret for Visual Basic 6. Hvorfor det lige er det sprog vi skal starte med for at lærer noget grundlæggende programmering vides ikke. Det skyldes måske at min lærer her på GF2 ikke kender andre nyere mere populære programmerings sprog. Men som han siger. Når først man kan basis. Så er det nemmere at rykke over i et andet sprog. Vi får se.

Jeg har fået en forholdsvis simpel opgave. Nemlig at jeg i Visual Basic 6 skal lave et eksempel på et loop. Derefter skal jeg skrive dette loop eksempel over i et flowchart via denne hjemmeside (www.draw.io[...]

Jeg fik af vide jeg skulle holde det simpelt så jeg har lavet dette (loop until) eksempel i VB6:

"Private Sub Command1_Click()
Dim MitNummer As Integer
MitNummer = 1
Do
MsgBox "Nummeret er:" & MitNummer
MitNummer = MitNummer + 1
Loop Until MitNummer = 10
End Sub"

Her skulle det gerne være tydeligt for brugeren at loopet gentager sig til tallet når 10. Hvordan ville i overfører dette til et flowchart? Har aldrig lavet sådan et før. Undskyld - jeg ved godt det er en mega NOOB forespørgsel. Håber nogle vil hjælpe mig med at smide det over i et flowchart via www.draw.io.[...]

På forhånd tak.

Venlig hilsen, Jannick

OBS: Når jeg siger jeg KUN lige er blevet introduceret for programmering (KUN VB6 end til videre) så mener jeg virkelig "KUN lige startet" :) Jeg har stor interesse for at lærer det. Men synes det er meget svært at komme ind i. Min lærer siger vi kun får lært noget meget grundlæggende her i VB6. Når vi så kommer i hovedforløb på uddannelsen skal vi til at lærer c#, java osv.. Men lige nu er min forespørgsel altså omkring flowchart af ovenstående VB6 programmering.

jnr89dk
Begynder
Indlæg:4
Tilmeldt:26. sep 2018, 08:55

Re: Jeg skal lave et flowchart til dette simple programmerings loop (VB6)

Indlæg af jnr89dk » 26. sep 2018, 12:15

Nevermind. Jeg har løst opgaven. Fik hjælp et andet sted. Skrev således i en do until loop skabelon.

Process(print num) ->
Process(increment num) ->
decision(if num < 10) ->
Process(print num) else ->
Exit Program

Nu skal jeg i gang med at programmere et snake spil i VB6. Puuuha.. Det kan jeg slet slet ikke finde ud af. Nu starter jeg med at sætte mig godt ind i opgaven. Så må jeg vende tilbage hvis jeg får brug for hjælp. Fedt forum i har her ellers :)

jepperask
Geni
Geni
Indlæg:378
Tilmeldt:4. nov 2012, 17:57

Re: Jeg skal lave et flowchart til dette simple programmerings loop (VB6)

Indlæg af jepperask » 2. okt 2018, 19:59

Hey, fedt at du fik styr på det.

Jeg tror din lærer har helt ret i at du kan overføre mange principper til andre programmeringssprog. Jeg har indsat et link til hvordan jeg ville lave dit do-while snippet. Jeg har indsat linket i et code-snippet, da foraet har det med at fjerne dele af lange links. Håber du kan se det. :-)

Kode: Vælg alt

https://www.draw.io/?lightbox=1&highlight=0000ff&edit=_blank&layers=1&nav=1#R3VnbcpswEP0av3YQFxs%2F2k7SdqbpdMadafqogAxqBKJCxHa%2FvhISFwFunQQzSfxgS6tdaTl7dhfwzNkkh48MZvEtDRGZ2VZ4mDlXM9sGrj0XP1JyVJKF4ytBxHColRrBFv9BWmhpaYFDlBuKnFLCcWYKA5qmKOCGDDJG96bajhLz1AxGqCfYBpD0pT9wyGMl9T2rkX9COIqrk4GlV%2B5h8BAxWqT6vJnt7MqPWk5gtZfWz2MY0n1L5FzPnA2jlKtRctggIrGtYFN2NydWa78ZSvk5Bktl8AhJgSqPS7%2F4scIChQIaPaWMxzSiKSTXjXRdXi%2BSO1piFvOEiCEQw1%2BI86OOLiw4FaJmhy%2BUZlpPnSkPOnkZWpTTggVaS7vKIYuQ1vJrCAU1EU0QZ0ehwhCBHD%2Bau0PNkajWa3ASAw3VMGz2AGxzIpxY5xlMxTiS4yucCKVbzL8WSYKYGK9y8fU55SiSU2UhzmobVeJ71kg6ETHx3seYo20GS1j2Ih%2FNGGhPEePo8G90%2B7hpA0eTVSdznaX7JjVqnbiVFnPr5UiDIajfCkP9PkPBCahHp6h%2FFkXb5Cy1LPBmeelYU%2FLSfRW8FEix4520%2F%2BBV0596u%2BdxFlT9tk1a74Wk1abfKBYn1%2FEDrmcE0PU7gVE%2BaKtObGo3zgsX6IXrNo%2FW9CB5b89%2FF7LhrlUqIOmiyAhn1awoNZhIEqtvs7K%2FskxYTpkJizGJjw6Yt%2FgsZj%2FPoPplyzjw%2BinhTFTGq7OfXMcNib1%2B05W9LgyT8Nm%2FBJ9Bi80tAt%2B1yd2sXZbPzgVuS0rTFWPw2FLIZOXOTzeAumPrOM%2FdztPKf%2FRd8%2BlGDJQHz%2B0Sdr9LvI%2BmPhDxF1ew83o6sJYXa%2BrOM0ujfH45UQm7dS%2BmyX2RT1Lz5ksDOG%2FRr3nAs%2Fs1D7gjFD3bfe9N3B1IgYl6%2BDmPCoTgLEcmjHkMM7meC6f5lkMu13eYkA0llJWGoiLKj1TmjD6g1spup1dG4CboNOSacy1yDvVjZ4x%2B3H9HdQOJwKqLobg83gHQwCSlaRdALYIER6mYBgIOeeO%2FlmDhAJKVXkhwGJaUHyoDZhqMgHb39mc%2B8MLFHUDbHqMQ9N%2B3fGfFOwZ7aWK9mBLroQb2lMKA0vBVlYXF5cqCmDZvxdW9QvPXg3P9Fw%3D%3D

jnr89dk
Begynder
Indlæg:4
Tilmeldt:26. sep 2018, 08:55

Re: Jeg skal lave et flowchart til dette simple programmerings loop (VB6)

Indlæg af jnr89dk » 3. okt 2018, 08:25

Tak for hjælpen. Men det er nu et "Do Until" loop eksempel jeg skal lave. Du skriver "Do while"?

Altså den kode jeg selv havde skrevet. Er det flowchart du så fint har lavet et flowchart til den kode? Altså et do until flowchart?

Fandt lige ud af jeg åbenbart også skulle skrive kode og lave flowchart til de andre loop typer også. Mangler altså at kode et eksempel for :

For Next
Do While loop
Loop While
Loop Until

Og samtidig lave flowchart til disse eksempler på draw.io

Det tog mig en krig at lave det første. Da jeg simpelthen er fuldstændig grøn. Men jeg må da prøve mig frem. Du er velkommen til at være behjælpelig også i disse loop eksempler. Hvis du altså magter. Tak for hjælpen og god dag til dig :)

jepperask
Geni
Geni
Indlæg:378
Tilmeldt:4. nov 2012, 17:57

Re: Jeg skal lave et flowchart til dette simple programmerings loop (VB6)

Indlæg af jepperask » 3. okt 2018, 08:36

Hov, jeg fik skrevet do-while i stedet for loop-until. Jeg har faktisk aldrig brugt loop-until, men jeg tror stadig flow-chartet passer til loop-until.

Forskellen på de 2 loops er, at loop-until fortsætter så længe en condition er FALSE, dvs. at MitNummer = 10 ikke er opfyldt.
Do-while derimod, vil fortsætte så længe en condition er TRUE. Med de værdier du har sat, vil do-while køre "kroppen" af loopet én gang og så exite, da MitNummer = 2, og MitNummer = 10 vil derfor være false.

Hvis du vil opnå det samme med et do-while, skal du nok ændre din condition til at hedde "så længe MitNummer er mindre end 10", altså:

Kode: Vælg alt

Private Sub Command1_Click()
Dim MitNummer As Integer
MitNummer = 1
Do
MsgBox "Nummeret er:" & MitNummer
MitNummer = MitNummer + 1
Loop While MitNummer < 10
End Sub
(har aldrig skrevet VB, så ved ikke om det vil compile)
Senest rettet af jepperask 3. okt 2018, 08:55, rettet i alt 1 gang.

jnr89dk
Begynder
Indlæg:4
Tilmeldt:26. sep 2018, 08:55

Re: Jeg skal lave et flowchart til dette simple programmerings loop (VB6)

Indlæg af jnr89dk » 3. okt 2018, 08:44

Tak for det "Do while" kode eksempel. Kan godt se forskellen mellem do until og do while.

Så mangler jeg vidst bare et "for next" loop. Hmm.

Besvar