Brug af `-tegn i query

Her kan du få hjælp og stille spørgsmål til MySQL/MySQLi!
Besvar
Brugeravatar
scootergrisen
Moderator
Moderator
Indlæg:709
Tilmeldt:21. jun 2012, 23:40
Kontakt:
Brug af `-tegn i query

Indlæg af scootergrisen » 3. maj 2014, 14:28

Hvorfor er det man bruger ` og ` omkring noget i en query ?

Er det så man man bruge mellemrum i navnet og så navnet ikke konflikter med ord som where ?

Og hvorfor er det `-tegn der bruges og ikke '-tegn ?.

Nu har jeg tilføjet ` til mine querys. Her er nogle eksempler. Ser det rigtigt ud eller hvordan ville i gøre det anderledes ?

Kode: Vælg alt

"UPDATE `{$GLOBALS['setup']['mysql_tablenavn']}` SET `antalstemmer`=antalstemmer+1, `totalrating`=totalrating+?, `gennemsnit`=?, `sidsteip`=? WHERE `url`=?"

"INSERT INTO `{$GLOBALS['setup']['mysql_tablenavn']}` (`antalstemmer`, `totalrating`, `gennemsnit`, `url`, `sidsteip`) VALUES ('1', ?, ?, ?, ?)"

"INSERT INTO `$tablenavn` (`tid`, `ip`, `sogetekst`, `referer`, `antalfundnesider`) VALUES (?, ?, ?, ?, ?)"

"SELECT * FROM `$tablenavn` ORDER BY `$sorter` $opned LIMIT $visantalsogninger"

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Indlæg:625
Tilmeldt:14. jun 2011, 09:27
Geografisk sted:Danmark, Fyn, Nørre Aaby
Kontakt:

Re: Brug af `-tegn i query

Indlæg af Daniel » 3. maj 2014, 23:09

Jeg kan ikke huske den præcise ordforklaring på hvorfor man bruger `, men grundlæggende så er det for at man kan bruge special karakterer i MySQL.
Det vil sige at hvis du har en kolonne der hedder årstal, så skal det være `årstal`, da å normalt ikke er tilladt i tabel navne.

Håber det giver bare den mindste mening det jeg skriver, selvom det vidst ikke hjælper meget.

MrLundholm
Rutineret
Rutineret
Indlæg:50
Tilmeldt:20. sep 2013, 15:33
Kontakt:

Re: Brug af `-tegn i query

Indlæg af MrLundholm » 4. maj 2014, 00:07

Man bruger ` i querys for undgå den konflikter med MySQL reseverede ord som fx order, by eller where.
Det har intet med mellem da det ikke er tilladt at have mellemrum i tabel navne osv.
Samtidigt er det heller ikke tilladt at bruge special karakterer, som fx æ, ø og å.

Besvar