Hej
Hvordan kan jeg skrive æøå i en fil som kun indeholder php uden at æ ø å bliver lavet om?
eksempel:
<?php
echo 'Her er æ ø å';
?>
Jeg burger netbeans 8.0 og er godt klar over, at jeg bare kan oprette et dokument, som indeholder en header med HTML med den korrekte encoding og så vil der ikke være nogen problemer, men jeg er faktisk ikke klar over, hvordan man gør i en ren php-fil ? så måske er der nogen som kan give mig et svar på det ?
På forhånd tak
æøå i en ren php-fil
- Daniel
- Admin

- Geografisk sted:Danmark, Fyn, Nørre Aaby
- Kontakt:
Re: æøå i en ren php-fil
Jeg kan lige umiddelbart komme på 2 metoder hvor du med ren PHP kan sætte din sides encoding/character set.
eller
Man kan også begynde at rode med ini_set() funktionen fra PHP, men det er ikke at foretrække i mine øjne.
Kode: Vælg alt
<?php
mb_internal_encoding("UTF-8");
Kode: Vælg alt
<?php
header('Content-Type: text/html; charset=UTF-8');
Hej DanielDanielh007 skrev:Jeg kan lige umiddelbart komme på 2 metoder hvor du med ren PHP kan sætte din sides encoding/character set.
ellerKode: Vælg alt
<?php mb_internal_encoding("UTF-8");
Man kan også begynde at rode med ini_set() funktionen fra PHP, men det er ikke at foretrække i mine øjne.Kode: Vælg alt
<?php header('Content-Type: text/html; charset=UTF-8');
Tak for dit svar - jeg vil afprøve det ved nærmest kommende lejlighed.
- scootergrisen
- Moderator

- Kontakt:
Gem PHP filen med samme encoding som du angiver i header().
header() skal sendes før echo.
Hvis du på et tidspunkt får fejlen "header already sendt" så er det fordi du har lavet output før din header().
header() skal sendes før echo.
Hvis du på et tidspunkt får fejlen "header already sendt" så er det fordi du har lavet output før din header().