æøå?

Her kan du stille og svare på spørgsmål omkring HTML. Du kan altså med andre ord finde en masse hjælp til HTML og HTML5 på dette forum
Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Geografisk sted:Danmark, Fyn, Nørre Aaby
Kontakt:
Re: æøå?

Indlæg af Daniel » 19. aug 2012, 18:47

Hej Cameldriver

Kodningen af ens sider er et meget interessant emne men også ufattelig avanceret fordi man skal have forskellige indstillinger fra editor/IDE til editor/IDE.

Som jeg skrev tidligere har Google Chrome haft et prolem i en version, dette er dog nu rettet så det skulle virke regelmæssigt der også nu.

Men fx da jeg brugte Netbeans IDE som editor så kunne jeg ikke få UTF-8 til at virke, nu er jeg skiftet over til at bruge phpDesigner 8 og der kan jeg fint få det til at virke efter at jeg har skiftet indstillingerne over til at kode siden i UTF-8.

Men i Netbeans mener jeg du skal vælge hvilken kodning du vil bruge når du opretter dit projekt.

Men jeg vil anbefale dig at skrive dine tags med småt hele vejen igennem eller i hvert fald holde dem ens både åbnings tag og slutnings tag, sådan at din kode så sådan ud.

Kode: Vælg alt

<!DOCTYPE html>
<html lang="da">
    <head>
        <title>Løveburet står næsten åbent</title>
        <meta charset="utf-8" />
        <meta name="keywords" content="" />
        <meta name="description" content="" />
        <link rel="stylesheet" href="Stylesheets/indexstyle.css" type="text/css"/>
    </head>
    <body>
        <div id="main">
            <div id="hoved">Løveburet står næsten åbent</div>

</div>
    </body>
</html>
Jeg ville eventuelt prøve at kigge på om du har oprettet dit dokument med UTF-/ kodning i projektet, og virker det ikke så prøv i Notesblok og test om det virker der, det er nemlig helt rent. :)

Brugeravatar
scootergrisen
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af scootergrisen » 20. aug 2012, 11:49

Så var det nok fordi browseren var sat til at vise men en anden encoding.

Brugeravatar
Cameldriver
Entusiast
Entusiast
Geografisk sted:København

Indlæg af Cameldriver » 21. aug 2012, 15:53

Hej
Og tak for svar. Nu kom det jo desværre til at virke, helt uden at jeg gjorde noget. Andet end at lukke alt ned og starte det igen.
Så det bliver nok temmelig svært, at finde årsagen.

Og jeg er nu kommet så langt i kodningen, at jeg turde våge et forsøg, med Valideringen.

Og her fik jeg så, følgende svar:
No explicit character encoding declaration has been seen yet (assumed utf-8) but the document contains non-ASCII.

<title>Støbeskeen</title>
NB! Det er mig der gjordt ø'et større og bold, for at indikere hvad det er validatoren finder forkert.

Desværre forstår jeg ikke rigtigt det svar jeg får. Jeg har jo netop sat Caracter sættet til "utf-8" for at kunne bruge Æ, Ø og Å.
Så jeg vil blive rigtigt glad, hvis nogen kunne fortælle mig, hvordan jeg eliminerer denne fejl.

Brugeravatar
scootergrisen
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af scootergrisen » 21. aug 2012, 16:07

kom med link til filen.

Brugeravatar
Cameldriver
Entusiast
Entusiast

Indlæg af Cameldriver » 21. aug 2012, 18:00

Hvad for en fil?

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Kontakt:

Indlæg af Daniel » 21. aug 2012, 20:48

Vil du prøve at sende den kode du har brugt, så bliver det lidt nemmere at se hvad der sker og hvorfor?

Brugeravatar
scootergrisen
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af scootergrisen » 22. aug 2012, 12:14

Hvis i har problemer med æøå tegn så kom med link til filen det er meget lettere at fortælle hvad der er i vejen så.

Det hjælper ikke noget at i indsætter koden her og spørger "hvorfor virker det ikke" det kommer også an på hvad encoding filen er gemt med og hvad den sendes med.

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Kontakt:

Indlæg af Daniel » 22. aug 2012, 12:23

scootergrisen skrev:Hvis i har problemer med æøå tegn så kom med link til filen det er meget lettere at fortælle hvad der er i vejen så.

Det hjælper ikke noget at i indsætter koden her og spørger "hvorfor virker det ikke" det kommer også an på hvad encoding filen er gemt med og hvad den sendes med.
Du vil også sagtens kunne se det ud fra koden af, kopier det ind i dit program og se om det virker ved dig når du har sat indstillingerne, hvis det ikke virker kan du derved videregive information om hvordan det ændres, og eftersom den viser æ, ø og å ved hende nu så bliver den skrevet i UTF-8, ellers ville det heller ikke virke.

Brugeravatar
scootergrisen
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af scootergrisen » 22. aug 2012, 12:38

Nej du kan ikke se det ved at folk sætter koden ind her og jeg så skal gemme det som en fil og teste det på min egen server.

Det kommer an på hvad encoding jeg gemmer filen i og hvad MIME type serveren sender filen med.

Brugeravatar
Cameldriver
Entusiast
Entusiast

Indlæg af Cameldriver » 22. aug 2012, 13:25

Nu er det altså ikke fordi jeg ikke vil af med koden.

Jeg ser bare ingen grund til at komme med den igen, da den allerede er vist 2 gange i tidligere indlæg.
Desuden, er fejlen valideringen kommer med, udelukkende møntet på <meta charset="utf-8" />, så resten af koden er i den henseende irelevant.

Jeg vil blot gerne vide, hvilket <meta charset=" ? " /> jeg skal bruge?
Når <meta charset="utf-8" /> ikke kan bruges til at vise Æ, Ø og Å i <title></title> tagget.
<!DOCTYPE html>
<html lang="da">
<head>
<title>Støbeskeen.</title>
<meta charset="utf-8" />
<meta name="keywords" content="Projektorganisering, Projektbeskrivelse, Projektledelse" />
<meta name="description" content="Organiseringsmetode til effektivisering af Projekter" />
</head>

Brugeravatar
scootergrisen
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af scootergrisen » 22. aug 2012, 13:32

Cameldriver skrev:Jeg vil blot gerne vide, hvilket <meta charset=" ? " /> jeg skal bruge?
Brug den encoding som du gemmer filen med.
Hvis du gemmer filen med UTF-8 encoding så skriver du utf-8.
Hvis du gemmer filen med ISO-8859-1 så skriver du iso-8859-1.
Cameldriver skrev:Når <meta charset="utf-8" /> ikke kan bruges til at vise Æ, Ø og Å i <title></title> tagget.
Skriv <meta...> før <title>.

Og folk må jo selvom de vil komme med et link til filen men det er bare 1000 gange lettere at fortælle hvad problemet er hvis man gør det.

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Kontakt:

Indlæg af Daniel » 22. aug 2012, 14:07

Så vidt jeg husker bruger du Netbeans til at redigere dine sider med, derfor skal du.

File -> New Project... -> PHP - PHP Application -> Next -> PHP Version: PHP 5.4 -> Default Encoding: UTF-8 -> Finish

Så skal din fil se sådan ud:

<!DOCTYPE html>
<html lang="da">
<head>
<meta charset="UTF-8" />
<meta name="keywords" content="Projektorganisering, Projektbeskrivelse, Projektledelse" />
<meta name="description" content="Organiseringsmetode til effektivisering af Projekter" />
</head>
Når du har gjort det så burde det virke ordentligt, hvis det ikke gør det så er det din browser du skal hen og rode med.

Brugeravatar
Cameldriver
Entusiast
Entusiast

Indlæg af Cameldriver » 22. aug 2012, 17:08

scootergrisen skrev:
Cameldriver skrev:Jeg vil blot gerne vide, hvilket <meta charset=" ? " /> jeg skal bruge?
Brug den encoding som du gemmer filen med.
Hvis du gemmer filen med UTF-8 encoding så skriver du utf-8.
Hvis du gemmer filen med ISO-8859-1 så skriver du iso-8859-1.
Cameldriver skrev:Når <meta charset="utf-8" /> ikke kan bruges til at vise Æ, Ø og Å i <title></title> tagget.
Skriv <meta...> før <title>.

Og folk må jo selvom de vil komme med et link til filen men det er bare 1000 gange lettere at fortælle hvad problemet er hvis man gør det.
Hej scootergrisen

<meta charset="utf-8" /> har hele tiden være sådan. Bortset fra da jeg prøvede <meta charset="iso-8859-1" />. Men da jeg brugt ”Rediger>Fortryd” til at komme tilbage. Er jeg sikker på <meta charset="utf-8" /> er det NetBeans kom op med, da jeg startede projektet.

Og når jeg skrive ”meta” før ”title” går NetBeans amok, og kommer med fejl indikationer i hele <head> tagget.
Jeg har prøvet med <meta title>Støbeskeen</title>, <meta><title>Støbeskeen</title> men løb så tør for ideer til hvor jeg kan sætte det "meta" ind.
Danielh007 skrev:Så vidt jeg husker bruger du Netbeans til at redigere dine sider med, derfor skal du.

File -> New Project... -> PHP - PHP Application -> Next -> PHP Version: PHP 5.4 -> Default Encoding: UTF-8 -> Finish

Så skal din fil se sådan ud:

<!DOCTYPE html>
<html lang="da">
<head>
<meta charset="UTF-8" />
</head>
Når du har gjort det så burde det virke ordentligt, hvis det ikke gør det så er det din browser du skal hen og rode med.
Hej Daniel

Du husker rigtigt. Siden er lavet i NetBeans. Men som anvist i html Tutoriallen har jeg slettet den "index.php" som NetBeans opretter. Og i stedet fået NetBeans til at lave en "index.html" fil. Altså html i stedet for php.

Jeg har prøvet det du foreslår. Og skrevet ”UTF-8” med stort, i stedet for småt. Hvilket hverken havde nogen effekt i Browseren eller Validatoren.

Jeg forstår ikke, hvorfor det skulle have noget med Browseren at gøre. Den viser det jo fint.
Det er kun Validatoren der siger der er noget galt.

Brugeravatar
scootergrisen
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af scootergrisen » 22. aug 2012, 17:19

Igen kom med et link.
Det her med at skriver "jeg har gjort sådan og sådan og sådan også gjorde jeg sådan og sådan" det 1000 gange mere besværligt.

Bare kom med et link til filen hvor problemet er så er det let af finde fejlen.

Brugeravatar
Cameldriver
Entusiast
Entusiast

Indlæg af Cameldriver » 22. aug 2012, 18:41

Jamen så værsgo da.

C:\Users\JAN\Documents\NetBeansProjects\støbeskeen.dk\index.html

Jeg kan bare ikke rigtigt få øje på, hvad du kan bruge det til.

Brugeravatar
scootergrisen
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af scootergrisen » 22. aug 2012, 18:48

Cameldriver skrev:Jamen så værsgo da.

C:\Users\JAN\Documents\NetBeansProjects\støbeskeen.dk\index.html
Det er en ommer det der.

Læg filen ud på internettet.

Brugeravatar
Cameldriver
Entusiast
Entusiast

Indlæg af Cameldriver » 22. aug 2012, 20:28

Det har jeg pt ikke mulighed for. Men du kan se denne kode.

<!DOCTYPE html>
<html>
    <head>
        <title>Støbeskeen</title>
        <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8"/>
        <meta name="keywords" content="" />
        <meta name="description" content="" />
    </head>
    <body>
        <div id="hoved">Velkommen til Støbeskeen</div>
        <div id="intro">Beskrivelse af Støbeskeen</div>
        <div id="tabel1">
                    <p style="font-size: 24px; text-align: center; "><b>Processen.</b></p>
                    <hr>
                    <table>
                        <tr>
                            <td>Projektbeskrivelse</td>
                        </tr>
                        <tr>
                            <td>Organisation</td>
                        </tr>
                        <tr>
                            <td>Tidsplan</td>
                        </tr>
                        <tr>