Simpelt spørgsmål :)

Her kan du stille og svare på spørgsmål omkring HTML. Du kan altså med andre ord finde en masse hjælp til HTML og HTML5 på dette forum
Besvar
Josefine
Geni
Geni
Simpelt spørgsmål :)

Indlæg af Josefine » 8. maj 2012, 12:09

Hej igen!

Jeg kom til at tænke på noget; hvad er forskellen egentlig på name-attributten og id-atributten? De har vel ikke samme funktion, eller...? Jeg synes bare, de begge giver noget et navn og så henter det ind i andre tags bagefter eller noget i den stil, så jeg kom til at tænke; hvad er forskellen egentlig :)?

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger

Re: Simpelt spørgsmål :)

Indlæg af ThomasI » 9. maj 2012, 10:11

Det er sådan at id skal være unikt. Der må altså ikke være flere elementer der har samme id. "Name" behøver ikke være unikt og kan derfor bruges flere gange. Denne måde at behandle name og ID på er indbytte i Javascript, så det er vigtigt at du bruge ID og Name rigtigt i henhold til dette :) ...

document.getElementById('etID') <-- Henter kun ET element
document.getElementsByName('etNavn') <-- Henter en collection af alle elementer der hedder etNavn.

Josefine
Geni
Geni

Indlæg af Josefine » 9. maj 2012, 12:23

Okay, det tror jeg godt, jeg forstår. Tak for svaret :D

Josefine
Geni
Geni

Indlæg af Josefine » 10. maj 2012, 12:15

Men her i den sidste del af denne tutorial, så giver du den en "class" i stedet for. Hvorfor giver man den så ikke et id?

http://www.youtube.com/watch?v=TRcq9fCD ... r_embedded

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger

Indlæg af ThomasI » 10. maj 2012, 17:27

Class bruges til stylinger...

Id bruges hvis det er en styling der skal bruges én gang... altså én unik styling. Class bruges hvis hvis det er en styling der skal bruges flere gange... det kunne f.eks være du vil style alle dine divs på én side med den samme styling så bruger du en class...

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Geografisk sted:Danmark, Fyn, Nørre Aaby
Kontakt:

Indlæg af Daniel » 10. maj 2012, 17:34

Nu bliver jeg enlig også lidt forvirret, det er da muligt at style noget flere gange med id også?
Har i den senere tid været i gang med et lille projekt hvor alle min overskrifter er stylet med samme id, og det virker ganske fint. :)

Josefine
Geni
Geni

Indlæg af Josefine » 10. maj 2012, 18:52

Jamen... jeg troede, at det var "name", der havde den funktion at det måtte bruges flere gange så??

Name, class, id - nu må jeg indrømme, jeg er lidt forvirret igen :lol:

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger

Indlæg af ThomasI » 10. maj 2012, 20:09

Er ikke sikker på hvordan du har fået det til at virke Daniel, men det skulle gerne være sådan som jeg skriver ovenfor.

Prøv selv at læse mere her: http://css-tricks.com/the-difference-be ... and-class/

Med hensyn til forskellen på name og id - så er det i henhold til javascript at du bruger disse - man kan jo ikke påføre en styling med name attributten

Class og id er til stylinger... Det vil altså sige at man både kan bruge id i henhold javascript og id i henhold til css

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Kontakt:

Indlæg af Daniel » 10. maj 2012, 20:12

Tror selvfølgelig på hvad du siger, men det er lykkedes ved mig. :)
Kan ikke sende koden da det er noget jeg har lavet for en anden og som ikke er ment til offentlig vis, men har lige kigget igen g har stylet samme id flere gange, og det virker fint i alle browserne og det hele. :)

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger

Indlæg af ThomasI » 10. maj 2012, 20:15

OK, der kan man bare se :D

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Kontakt:

Indlæg af Daniel » 10. maj 2012, 20:36

Tror måske jeg har fundet ud af hvad fejlen er (skal lige siges har brugt Dreamweaver til dette projekt) og den er både stylet med CSS, men åbenbart også HTML om samme ting, så kan jo sagtens være det er HTML der går ind og påvirker. :lol:

Josefine
Geni
Geni

Indlæg af Josefine » 10. maj 2012, 21:04

Aha.... så id og class er til styling. Id bruger man, hvis man kun skal stejle ét tag, og class bruger man, hvis man skal style flere forskellige.

Name er også "flertal", en man bruger til flere tags, men.... vent, hvis man så ikke bruger den til styling, hvad bruger man den så til?

Eller er jeg helt galt på den? :)

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Kontakt:

Indlæg af Daniel » 10. maj 2012, 21:32

Nu tror jeg at jeg fik det hele med. :)

Id = Id bruges til at lave en "speciel" styling i CSS, samtidig med så bruges det til at lave noget "bestemt" i Javascript.

Class = Class bruges til at lave "multi" stylinger i CSS, men kan ikke bruges i Javascript.

Name = Name kan bruges til at lave "multi" ting i Javascript, men kan ikke bruges i CSS.

Det er sådan jeg forstår det, men ikke sikkert det er rigtigt selvfølgelig. :P

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger

Indlæg af ThomasI » 10. maj 2012, 21:45

Lige præcis Daniel! :D :D

Josefine
Geni
Geni

Indlæg af Josefine » 12. maj 2012, 10:52

Aaha, nu forstår jeg det :D Tak for jeres hjælp endnu engang ;)

Besvar