HTML5

Her kan du stille og svare på spørgsmål omkring HTML. Du kan altså med andre ord finde en masse hjælp til HTML og HTML5 på dette forum
Besvar
NikoBellic
Begynder
HTML5

Indlæg af NikoBellic » 9. jan 2012, 09:53

Hej NP.dk og brugere

Jeg er gået i gang med en bog omhandlende html5. Den lærer mig alt fra opsætning til brug a javascripts osv.
Jeg er lige startet på bogen er er nu kommet til <figure> funktionen, hvilken jeg har indsat i et <article> tag.
I kan se det her: sidney.faceme.dk.

I følge bogen burde mit figure (billede) område skubbe article (det næste under) området nedenunder ned automatisk.
skriv hvis i har brug for koden til siden.

Nikolai :D

NikoBellic
Begynder

Re: HTML5

Indlæg af NikoBellic » 9. jan 2012, 13:08

Mit spørgsmål er selvfølge hvordan jeg får figure (billedet) til at skubbe artikel nummer 2 ned! :)

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger

Indlæg af ThomasI » 9. jan 2012, 17:10

Hej med dig! :D

Grunden til at det se således ud er at dit article område kun retter sig efter hvor meget tekst der er i det og ikke hvor stort dit billede er.

Derfor bliver du nød til at style dit <article> tag med CSS så det bliver højt nok til at kunne rumme dit billede.

sæt dette ind i dit article tag eller referer til det samme via et stylesheet:

Kode: Vælg alt

style="height: 450px;"
På den måde angiver du en højde på dit article element så den kan rumme billedet... Dette kan du gøre med alle dine elementer.

NikoBellic
Begynder

Indlæg af NikoBellic » 9. jan 2012, 18:37

Mange tak for hjælpen :)

Jeg troede bare at mit margin figure tagget ville rykke artiklen nedenunder automatisk. Kan man ikke få den til det?

Mange tak for en fed side! Har brugt den meget her de seneste to måneder! :)

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger

Indlæg af ThomasI » 10. jan 2012, 16:07

Ummidelbart så nej... ikke lige i dette tilfælde...

Dit figure elementer placere sig uafhængigt af alt andet i din markup. Altså den placere sig ufhængigt af dit flow på siden.

Altså hvis du f.eks har en div liggende på siden med indhold i så vil dit billede og figure tag bare lægge sig ind over dette, og ikke rykke div´en nedenunder...

Besvar