kan jeg selv hoste en server?

Har du problemer med din server eller kan du ikke bestemme dig for en hosting udbyder? - Så stil dine spørgsmål her! :)
Besvar
skills jokes
Nørd
Nørd
Indlæg:125
Tilmeldt:12. sep 2013, 17:03
kan jeg selv hoste en server?

Indlæg af skills jokes » 20. okt 2013, 17:17

hej,
jeg har aldrig haft en "online" hjemmeside før og jeg har ingen ide til hvad jeg skal gøre for at få min hjemmeside "online"
jeg ville bare lige spørge om jeg kunne hoste min hjemmeside fra min egen computer eller bare på en eller anden måde få min side online gratis uden af betale noget.

(jeg ved ikke om det her har noget at gøre med det, men min far får internet fra hans arbejde og han har en router som sender det ud i hele huset. jeg syntes lige jeg ville sige det fordi jeg aner ikke om det har noget at gøre med det :D)

tak

cristian
Moderator
Moderator
Indlæg:882
Tilmeldt:26. sep 2011, 21:31
Kontakt:

Re: kan jeg selv hoste en server?

Indlæg af cristian » 20. okt 2013, 20:57

skills jokes skrev:hej,
jeg har aldrig haft en "online" hjemmeside før og jeg har ingen ide til hvad jeg skal gøre for at få min hjemmeside "online"
jeg ville bare lige spørge om jeg kunne hoste min hjemmeside fra min egen computer eller bare på en eller anden måde få min side online gratis uden af betale noget.

(jeg ved ikke om det her har noget at gøre med det, men min far får internet fra hans arbejde og han har en router som sender det ud i hele huset. jeg syntes lige jeg ville sige det fordi jeg aner ikke om det har noget at gøre med det :D)

tak
Det kan sagtens lade sig gør selv at hoste en server til en hjemmeside.
Det du skal gøre er at du skal lave en forward regl i don router, som siger

alt trafik der kommer ind på <offentlig ip adresse>:80 skal forwardes til <lokal ip adresse>:80

Dertil skal du have en computer der kan agerer server. Din egen pc ville ikke egne sig, da den bruger for meget strøm og du lukker den ned om natten.
Så enten skal du købe en RaspberryPI (300-400kr) og installere den som server. Eller hvis du eller din far har en gammel bærbar så brug den.

Hvis du starter på dette lille projekt. Så er du velkommen til at skrive til mig.
Så kan jeg godt hjælpe dig på vej.

Og det er sådanne projekter der gør at man lærer en masse.

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger
Indlæg:1528
Tilmeldt:28. dec 2010, 10:49

Re: kan jeg selv hoste en server?

Indlæg af ThomasI » 20. okt 2013, 22:27

Haha - Cristian, vidste at du var en fortaler for egen server - Mr. Linux ;)

Men Cristian har ret - det kan sagtens lade sig gøre. Hvis du dog er helt grøn på alt det her med servere, hjemmesider osv., så ville jeg nok købe mig til hosting til at starte med - det er altså ikke særlig dyrt!

Ta f.eks et kig på http://www.unoeuro.com/

cristian
Moderator
Moderator
Indlæg:882
Tilmeldt:26. sep 2011, 21:31
Kontakt:

Re: kan jeg selv hoste en server?

Indlæg af cristian » 21. okt 2013, 14:46

ThomasI skrev:Haha - Cristian, vidste at du var en fortaler for egen server - Mr. Linux ;)

Men Cristian har ret - det kan sagtens lade sig gøre. Hvis du dog er helt grøn på alt det her med servere, hjemmesider osv., så ville jeg nok købe mig til hosting til at starte med - det er altså ikke særlig dyrt!

Ta f.eks et kig på http://www.unoeuro.com/
Selvfølgelig xD Det kommer meget an på hvad man ville opnå, for at hoste sin egen server har fordele og ulemper som alt andet :)
Og her vælger jeg at hoste mit eget da det (for mig) er nemmest på adskellige niveauer.

Og så har jeg et site på one.com som er et jeg lavede til test for at se hvad andre kunne tilbyde (not impressed :geek:).

Men er også igang med at lave et setup med en VMware image, man kan kopier over i en virituel maskine og klare ærterne derfra.
Med en DNS server for at klare forespøgerelser rigtigt og jeg skal komme efter dig. Jeg skal bare tage mig sammen til at lave det færdigt og lave en serie som er en guide til hvordan man bruger det.

Som kan det hele mere eller mindre. Python, C#, JSP, PHP og så videre. Uden ulemper som du ikke kan bruge skype imens XAMP kører :roll: o.s.v.

Og så har jeg også en RaspberryPi jeg skal have sat op, som kan gøre det samme udenfor det virituelle miljø.

Men da jeg også kikker på at starte eget firma tager der hele tid xD

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Indlæg:625
Tilmeldt:14. jun 2011, 09:27
Geografisk sted:Danmark, Fyn, Nørre Aaby
Kontakt:

Re: kan jeg selv hoste en server?

Indlæg af Daniel » 21. okt 2013, 15:02

Til dem som ikke lige har en maskine stående der kan bruges, men som gerne vil have sin egen server, så man kan lærer lidt af det som ligger bagved selve hjemmesiden, så kan DigitalOcean anbefales. Prisen er cirka den samme som et lille webhotel, men man har muligheden for at lærer noget indenfor server opsætning, plus man har totalt frie tøjler til hvad der skal ligge på maskinen af forskellige ting.

Det værste ved at hoste selv som nybegynder, er sikkerheden.

cristian
Moderator
Moderator
Indlæg:882
Tilmeldt:26. sep 2011, 21:31
Kontakt:

Re: kan jeg selv hoste en server?

Indlæg af cristian » 21. okt 2013, 16:10

Danielh007 skrev:Til dem som ikke lige har en maskine stående der kan bruges, men som gerne vil have sin egen server, så man kan lærer lidt af det som ligger bagved selve hjemmesiden, så kan DigitalOcean anbefales. Prisen er cirka den samme som et lille webhotel, men man har muligheden for at lærer noget indenfor server opsætning, plus man har totalt frie tøjler til hvad der skal ligge på maskinen af forskellige ting.

Det værste ved at hoste selv som nybegynder, er sikkerheden.
Jeg kender dem ikke lige, og det virker lidt uvist om man kan lave en terminal direkte til serveren (kan ikke se hvorfor man ikke skulle kunne det).

Dog er der nogle basale info der mangler som man ikke kan gennemskue igennem deres side.
Og så får man kun en core...... Mega suk.

Så hvis jeg skulle bruge deres services, ville jeg nok gå efter 2x 1 core servere til 5$/m og dele mængden af data imellem dem via scripts.

Fandt også denne side
http://www.comparevps.com/

Hvor man kan hvis man kikker lidt rundt kan få mere for pengene end hos digitalocean.

Dem her syntes jeg selv ser fornuftige ud
https://www.transip.eu/vps/pricing-and-purchase/
med deres 10€/m plan.

Og så er dette awesome
Do you have two or more VPS'es? You can create a Private Network between your VPS'es. The traffic of the VPS'es within your network is unlimited for €1,-
Tror nok lige jeg skal prøve og geeke med dem for at se hvad man kan og ikke kan xD My geek senses are tingeling!

skills jokes
Nørd
Nørd
Indlæg:125
Tilmeldt:12. sep 2013, 17:03

Re: kan jeg selv hoste en server?

Indlæg af skills jokes » 21. okt 2013, 17:46

hej,
jeg har prøvet at gå ind på det der http://www.unoeuro.com/
og jeg har kigget lidt rundt og det ser let nok ud.
jeg så at jeg kunne købe "bronze" pakken, men som sagt er jeg jo helt ny til sådan noget så jeg ville lige spørge inden jeg køber:
hvis nu jeg klikker på køb bronze pakken (jeg har kun lige prøvet at gøre det, og så vælge domænenavn) og jeg så vælger mig domæne navn, og så kommer jeg ind på en side hvor jeg skal skrive mine oplysninger som fks. hvor jeg bor og mit tlf. nummer ovs.
men hvad sker der når jeg har udfyldt det?
når jeg har købt det kan jeg så bare sætte en kode ind i mit index og så er den online? eller køber jeg noget helt andet, og jeg skal købe noget mere for at få den online?
når jeg har købt det, hvad skal jeg så gøre for at få den online?
der står " 1,15 eur/måned (+13,8 eur i oprettelse) " , hvad mener de med oprettelse?
er det første gang jeg køber en side online?
når jeg har købt det kan jeg så få alle mine sider online eller kun den ene(fks. hvis jeg har mit index som har link til fks. "om mig" kan den så ikke vise "om mig" fordi den ikke er online?)?

(det er mange spørgsmål jeg har xD vær sød at svar mig :D)
tak.

cristian
Moderator
Moderator
Indlæg:882
Tilmeldt:26. sep 2011, 21:31
Kontakt:

Re: kan jeg selv hoste en server?

Indlæg af cristian » 21. okt 2013, 18:00

skills jokes skrev:hej,
jeg har prøvet at gå ind på det der http://www.unoeuro.com/
og jeg har kigget lidt rundt og det ser let nok ud.
jeg så at jeg kunne købe "bronze" pakken, men som sagt er jeg jo helt ny til sådan noget så jeg ville lige spørge inden jeg køber:
hvis nu jeg klikker på køb bronze pakken (jeg har kun lige prøvet at gøre det, og så vælge domænenavn) og jeg så vælger mig domæne navn, og så kommer jeg ind på en side hvor jeg skal skrive mine oplysninger som fks. hvor jeg bor og mit tlf. nummer ovs.
men hvad sker der når jeg har udfyldt det?
når jeg har købt det kan jeg så bare sætte en kode ind i mit index og så er den online? eller køber jeg noget helt andet, og jeg skal købe noget mere for at få den online?
når jeg har købt det, hvad skal jeg så gøre for at få den online?
der står " 1,15 eur/måned (+13,8 eur i oprettelse) " , hvad mener de med oprettelse?
er det første gang jeg køber en side online?
når jeg har købt det kan jeg så få alle mine sider online eller kun den ene(fks. hvis jeg har mit index som har link til fks. "om mig" kan den så ikke vise "om mig" fordi den ikke er online?)?

(det er mange spørgsmål jeg har xD vær sød at svar mig :D)
tak.
Hvis du køber bronze pakken så får du tildelt et web hotel hvor du kan ligge din hjemmeside ud til 1,15 € om måneden og nok også 100 kr i oprettelse som er et engangs beløb.
Dertil skal du så købe et domæne navn, hvilket er det navn du skriver i din browser for at se din hjemmeside.

Raterne er lidt forskellige men de koster som regl 70kr om året at beholde. Som betales en gang om året til dkhostmaster.dk

Så i alt betaler du måske 180 kr første gang og derefter lad os sige 20 kr om måneden for domæne og web hotel.
Hvor du så kan se din hjemmeside online 24 timer i døgnet 7 dage om ugen 365 dage om året.

skills jokes
Nørd
Nørd
Indlæg:125
Tilmeldt:12. sep 2013, 17:03

Re: kan jeg selv hoste en server?

Indlæg af skills jokes » 21. okt 2013, 18:36

okay tak,
men jeg vil stadig gerne hvide hvordan jeg får den online når jeg har købt det.
Jeg mener fks. hvad skal jeg gøre når jeg har købt det?

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Indlæg:625
Tilmeldt:14. jun 2011, 09:27
Geografisk sted:Danmark, Fyn, Nørre Aaby
Kontakt:

Re: kan jeg selv hoste en server?

Indlæg af Daniel » 21. okt 2013, 19:03

Når du købet et webhotel, så får du almindeligvis en email med nogle informationer.
Disse informationer er generelt et link til dit webhotels kontrolpanel, MySQL informationer, FTP informationer, osv.

Derudover skal du også igennem en lille registreringsproces ved DK-Hostmaster, som du bliver informeret om igennem emails.

Når alt så er registreret, så kan du tilgå dit domæne via din browser.
Derefter skal du have filerne lagt op på dit webhotel, dertil skal du anvende de FTP oplysninger du får angivet, og så bruge et FTP program som FileZilla.

Det kan måske være lidt kompliceret at komme igennem hele registreringsprocessen, men hvis din far eventuelt kan hjælpe dig, så skulle det meste være forklaret i de emails du får.
Jeg kender desværre ikke hosting selskabet, så jeg ved ikke præcis hvordan de gør det.

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Indlæg:625
Tilmeldt:14. jun 2011, 09:27
Geografisk sted:Danmark, Fyn, Nørre Aaby
Kontakt:

Re: kan jeg selv hoste en server?

Indlæg af Daniel » 21. okt 2013, 19:06

cristian skrev: Dog er der nogle basale info der mangler som man ikke kan gennemskue igennem deres side.
Og så får man kun en core...... Mega suk.

Så hvis jeg skulle bruge deres services, ville jeg nok gå efter 2x 1 core servere til 5$/m og dele mængden af data imellem dem via scripts.
Ja de er meget basale i det, og tror heller ikke jeg ville benytte dem til et større projekt, men til at lærer hvordan man sætter systemet op og til at have et lille projekt kørende, det synes jeg de er gode til. :)

Goldhammer
Begynder
Indlæg:11
Tilmeldt:4. maj 2015, 15:07
Kontakt:

Re: kan jeg selv hoste en server?

Indlæg af Goldhammer » 7. jun 2015, 19:16

Jo man kan sagtens selv hoste sin side, det gør jeg.
Hvis jeg må komme med et eksempel, så hoster jeg selv ************

LINK SLETTET AF ADMINISTRATOR

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger
Indlæg:1528
Tilmeldt:28. dec 2010, 10:49

Re: kan jeg selv hoste en server?

Indlæg af ThomasI » 8. jun 2015, 18:10

Gammel tråd - din link er blevet slettet, men dte var nofollow alligevel, så glem linkbuidling på dette forum

Besvar