Cookies

Her kan du snakke om alt hvad der lige falder dig ind - Det kunne være musik, spil, fodbold eller måske noget helt tredje der interesserer dig lige nu! Så skriv dine tanker ned og opret en tråd...Spørgsmål der ikke passer ind andre steder kan du også stille her!
Besvar
Albert
Begynder
Indlæg:6
Tilmeldt:12. nov 2018, 10:14
Cookies

Indlæg af Albert » 12. nov 2018, 10:20

Hej,
Først frem for alt, tak for jeres video vedr oprettelse af wordpress, de har været en kæmpe hjælp.
Jeg har et spørgsmål vedr cookies som jeg håber i kan besvare. Jeg har oprettet en hjemmeside hos unoeuro men jeg ved ikke hvem som indsamler cookies fra min hjemmeside, er det unoeuro eller er det min hjemmeside? Er det et tilvalg at gemme cookies? Jeg er lidt blank på dette område:)
Håber mit spørgsmål er til at besvare, så på forhånd tusinde tak.
Mvh "Albert"

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Indlæg:625
Tilmeldt:14. jun 2011, 09:27
Geografisk sted:Danmark, Fyn, Nørre Aaby
Kontakt:

Re: Cookies

Indlæg af Daniel » 12. nov 2018, 18:23

Hej Albert,

Når du har en hjemmeside hostet et sted, så er det dig der har pligt til at oplyse dine besøgende om at siden benytter sig af cookies.
Hvis det er Wordpress du benytter på din side, så er det næsten 100% at der også oprettes og gemmes cookies, så derfor er det en god idé at gøre de besøgende opmærksomme på det.
Du kan eventuelt benytter et plugin som dette til Wordpress: https://da.wordpress.org/plugins/cookie-notice/
Du kan også læse mere om cookie-lovgivningen her: https://erhvervsstyrelsen.dk/cookie-loven

Albert
Begynder
Indlæg:6
Tilmeldt:12. nov 2018, 10:14

Re: Cookies

Indlæg af Albert » 12. nov 2018, 18:52

Hej Daniel,

Kan man på ingen måde undgå at "indsamle" cookies, da jeg ikke skal gøre brug af mine fremtidige kunders "spor"?
Eller er der en simpel måde hvorpå man i givet kan kan slette cookies (time/dag interval) jeg har ikke kunnet finde noget på WP.

Lige et sidste spørgsmål. Jeg har installeret WP med XAMMP på min egen bærbar efter Thomas´ kyndig vejledning (video 3) Han oplyser dog ikke hvordan man aktiverer den hos et webhotel (mit tilfælde Unoeuro) og jeg kan heller ikke finde en video som følger op på video 3. Kan du henvise til noget brugbart.

Jeg takker for dit svar på forhånd :)
Mvh Albert

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Indlæg:625
Tilmeldt:14. jun 2011, 09:27
Geografisk sted:Danmark, Fyn, Nørre Aaby
Kontakt:

Re: Cookies

Indlæg af Daniel » 14. nov 2018, 16:34

Så vidt jeg lige ved, så er det ikke muligt at køre Wordpress uden cookies, hele Wordpress er bygget op med cookies fra bunden, så det er ikke noget der sådan lige er til at fjerne. Cookies er dog ikke noget der skræmmer de fleste besøgende, 99 ud af 100 hjemmesider benytter sig af cookies, så de er mere eller mindre overalt. :)

I forhold til at flytte fra din lokale maskine til en live server, så kan denne artikel måske hjælpe dig: https://www.wpbeginner.com/wp-tutorials ... live-site/

cristian
Moderator
Moderator
Indlæg:882
Tilmeldt:26. sep 2011, 21:31
Kontakt:

Re: Cookies

Indlæg af cristian » 15. nov 2018, 15:58

Cookies er en hjælp og ikke et krav til at have en funktionel hjemmeside.
Hvis du er i tvivl om hvad en cookie er så er der massere af gode videoer på youtube "what is a cookie"

Der er også forskel på nødvendige cookies og ikke nødvendige cookies i forhold til lovgivningen.
Læs "kend dine cookies" på erhvervsstyrelsens hjemmeside.

Når du bruger et framework, så har du som udgangspunkt meget lidt kontrol over hvad frameworket gør som standard.
F.eks. Hvilke cookies det sætter da de anser det som "nødvendigt".

Som Daniel skriver
"Cookies er dog ikke noget der skræmmer de fleste besøgende"
Man skal dog huske at oplyse brugeren at der bruges cookies, hvilke cookies og hvad de bruges til. Samt bede om accept inden du sætter ikke nødvendige
cookies. Men på samme tid er der meget lidt kontrol over om hjemmesider overholder loven, hvilket er noget jeg ofte er efter erhvervsstyrelsen med og erhvervsstyrelsen selv har i lang tid ikke overholdt lovgivningen hvis de overhoved gør det nu.

Albert
Begynder
Indlæg:6
Tilmeldt:12. nov 2018, 10:14

Re: Cookies

Indlæg af Albert » 15. nov 2018, 16:03

Grunden til at jeg spørger er, at jeg egentlig ikke er interesseret i "indsamling" af cookies på min hjemmeside (WP) eftersom juraen er sindsyg kompliceret, jeg som ejer af en hjemmeside skal kunne dokumentere ALT hvis der bliver spurgt ind til det. Men der er vel ikke meget andet at gøre end blot at acceptere dette :( Men tusinde tak for svar.

cristian
Moderator
Moderator
Indlæg:882
Tilmeldt:26. sep 2011, 21:31
Kontakt:

Re: Cookies

Indlæg af cristian » 15. nov 2018, 22:08

Albert skrev:Grunden til at jeg spørger er, at jeg egentlig ikke er interesseret i "indsamling" af cookies på min hjemmeside (WP) eftersom juraen er sindsyg kompliceret, jeg som ejer af en hjemmeside skal kunne dokumentere ALT hvis der bliver spurgt ind til det. Men der er vel ikke meget andet at gøre end blot at acceptere dette :( Men tusinde tak for svar.
Hver mindre du har en webshop hvor du håndtere kortoplysningerne SELV og disse bliver hacket så bliver du ikke spurgt.
Ellers skal du håndtere andre personfølsomme oplysninger end kort oplysninger selv og ikke have en dataaftale med et firma som gør det for dig.

Taget fra WordPress
Hi,
at this time there is no built-in option to turn cookies off. However, you could write some code that invokes one of our plugin’s filters to unset the cookie based on certain conditions. Please let me know if you’re interested in following this route.

Jason

Albert
Begynder
Indlæg:6
Tilmeldt:12. nov 2018, 10:14

Re: Cookies

Indlæg af Albert » 16. nov 2018, 00:08

Ok tak, så blev jeg lidt klogere end det jeg ellers læste mig frem til på erhvervstyrelses hjemmeside. Jeg følger dit råd.

Besvar