Hvilken editor

Her kan du snakke om alt hvad der lige falder dig ind - Det kunne være musik, spil, fodbold eller måske noget helt tredje der interesserer dig lige nu! Så skriv dine tanker ned og opret en tråd...Spørgsmål der ikke passer ind andre steder kan du også stille her!
Besvar
LSc
Begynder
Indlæg:6
Tilmeldt:24. apr 2015, 10:41
Hvilken editor

Indlæg af LSc » 24. apr 2015, 10:53

Hej
Ih, at falde over denne hjemmeside er helt fantastisk - stor tak for al den viden I bare øser ud af :0)

Nu har jeg efterhånden lavet hjemmesider i mange forskellige systemer. Startede med Frontpage, videre til Stones WebWriter, derefter til Adobes første program (kan ikke engang huske hvad det hed) og senere Dreamweaver. Så kom e107, derefter Joomla og nu Wordpress.
Selv om jeg nu synes det er skønt med de nye CMS systemer, er det jo godt at kunne lidt HTML og CSS ved siden af. Derfor vil jeg gerne bruge en lille let editor (ikke hele dreamweaver mastodonten). Søgte efter Stones WW, men den kan vist ikke downloades mere. Ser I bruger en der hedder netbeans. Kan den anbefales? Hvad bruger I andre?

:0)
Lisbeth

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger
Indlæg:1528
Tilmeldt:28. dec 2010, 10:49

Re: Hvilken editor

Indlæg af ThomasI » 26. apr 2015, 10:17

Netbeans Kan også godt være lidt tung. Der er mange som bruger sublime text på mac. På Windows er notepad++ også dejlig let og simpel.

LSc
Begynder
Indlæg:6
Tilmeldt:24. apr 2015, 10:41

Re: Hvilken editor

Indlæg af LSc » 26. apr 2015, 14:28

Ja, jeg fandt ud af Netbean tager pokkers lang tid om at starte op. Måske notes er et godt alternativ :0)

henrik_t7
Nørd
Nørd
Indlæg:102
Tilmeldt:26. jul 2011, 20:12

Re: Hvilken editor

Indlæg af henrik_t7 » 3. maj 2015, 18:47

Hej.

Jeg bruger HTMLpad, som jeh syntes er super god.
Jeg har også brugt Bracktes, som er en open editor.
Link for HTMLpad http://www.htmlpad.net/
Link for Bracktes http://brackets.io/
Tak


Henrik

LSc
Begynder
Indlæg:6
Tilmeldt:24. apr 2015, 10:41

Re: Hvilken editor

Indlæg af LSc » 4. maj 2015, 08:04

Mange tak for dit svar Henrik. Dem vil jeg da prøve at kikke på :0)

cristian
Moderator
Moderator
Indlæg:882
Tilmeldt:26. sep 2011, 21:31
Kontakt:

Re: Hvilken editor

Indlæg af cristian » 4. maj 2015, 17:03

Hej Lisbeth

Puha, hvilken editor er jo en videnskab i sig selv + hvad man har brug for.

Du skriver du søger en lille editor, men pr definition kan det jo være meget forskelligt.
Du kan i princippet bruge Notepad eller Notepad++

Skal du lave statiske hjemmesider eller skal du bruge PHP, JSP / andet bagved?
Ja, jeg fandt ud af Netbean tager pokkers lang tid om at starte op
At editoren (Netbeans i dette tilfælde) starter langsomt op ville jeg personligt ligge ingenting i. I Netbeans / Eclipse kan du f.eks downloade en version for kun netop det du har brug for.
I stedet for hele suiten af alverdens funktionalitet som du måske ikke bruger men som skal loades hver gang du starter editoren.

Også kan det betyde at du har en langsom harddisk. Hvis du har en 5400 rpm harddisk er hele systemet generelt langsomt. 7200 rpm er bedre med stadig sløvt.
Hvis man vil have at det skal gå hurtigere så skal man have en SSD med en ordentlig læse og skrive hastighed, og så bider du måske stadig negle fordi det tager 3 sekunder. Who knows :)
Hvad bruger I andre?
Selv har jeg været lidt igennem. Notepad, Notepad++, Emacs, Vim (Linux konsol editor), Netbeans, Eclipse og IntelliJ IDEA 14 ultimate (tester i øjeblikket).
Fra Netbeans og op tager det godt 10-15 sekunder for editoren at starte op, men det vinder man tilbage i funktionalitet.

Selv arbejder jeg meget med Java, JSP, Servlets, HTML, CSS, JS og sequel, og her er der gode funktioner der gør alt dette nemmere at arbejde med i form af plugins, extensions og bare kerne funktionalitet.
Editorerne har også funktioner der gør det nemt for mig at forbinde til Github, pushe opdateringer mm. Som jeg ikke ville undvære.

Hvis man kun skal lave frontend arbejde + man har en Mac. Så ville jeg sige man skal kaste et seriøst blik på codekit2 (eller nyere version hvis der er en).
Hvis man sidder på Windows / Linux og kun skal lave frontend arbejde så ville jeg sige Emacs (NOTE! Man skal selv sætte f.eks JS miljøet op for at det er noget værd så vidt jeg kan se. Eksempel https://truongtx.me/2014/02/23/set-up-j ... -in-emacs/)

Hvis man skal arbejde med frontend og enten JSP, PHP / Python så brug Eclipse.
Eclipse er ikke super brugervenlig, men når man kommer efter det efter de første frustrationer. Så er det det jeg selv syntes det fungere bedre.

ASP.NET Visual studio (only way forward)

My 2 cents

LSc
Begynder
Indlæg:6
Tilmeldt:24. apr 2015, 10:41

Re: Hvilken editor

Indlæg af LSc » 5. maj 2015, 08:35

Hej Christian
Mange tak for dit input.
Ok, ja der er rigeligt at vælge i mellem :0)
Jeg har en dreamweaver licens til det "grove" installeret på den staionære, men min labtop er ikke af de hurtigste (som du nok har gættet), så der ville jeg gerne have noget letvægts til css og html. Efter at jeg mere eller mindre er gået helt over til joomla og WP, er det mest frontend tilrettelser jeg laver. Jeg prøvede i går Brackets af, som Henrik anbefalede, og det er faktisk ret ok... Det er fint med en lille wysiwyg funktionalitet og så gør det jo ikke noget at det er gratis.
:0)
Lisbeth

Besvar