HTML / PHP vs CMS

Her kan du snakke om alt hvad der lige falder dig ind - Det kunne være musik, spil, fodbold eller måske noget helt tredje der interesserer dig lige nu! Så skriv dine tanker ned og opret en tråd...Spørgsmål der ikke passer ind andre steder kan du også stille her!
Besvar
stig
Entusiast
Entusiast
HTML / PHP vs CMS

Indlæg af stig » 24. aug 2012, 21:20

Jeg er enlig noget nysgerrig omkring hvilke metoder i andre bruger når i strikker en side sammen og hvorfor.
Jeg har selv lavet et par siden ved hjælp af OpenOffice som html editor, men den sidste hånd fuld sider har jeg lavet i joolma da der var en del begrænsninger med OpenOffice som editor og sider var meget tidskærnende at vedligeholde.

De skabeloner jeg har brugt i joomla er nogle færdige som jeg så efter bedste evne har til passet mit behov.
Har længe gerne ville havde styr på det skabelon sjov og lave den fra bunden, og men kræver at man har styr på php og css som jeg ikke har rodet med før.
Men nu har jeg så småt begyndt at rode med det efter jeg faldt over nemprogramering.

Men så var det jeg faldt over at der stadig væk er en del som tilsyneladende ikke bruger cms, hvilke undre mig og grundet til jeg har lavet denne her tråd.

Så hvad bruger i andre og hvorfor.

cristian
Moderator
Moderator
Kontakt:

Re: HTML / PHP vs CMS

Indlæg af cristian » 24. aug 2012, 22:12

Hvis jeg sidder og laver HTML eller CSS bruger jeg Iterm2.

Og hvad det er, er bare en konsol til det OS jeg bruger. Jeg kunne lige så godt bruge Notepad hvis jeg sad på Windows. But i don't ,)

shukbob
Rutineret
Rutineret

Indlæg af shukbob » 25. aug 2012, 07:35

Jeg bruger tit Notepad++. Men ellers bruger jeg en gang imellem bare Netbeans IDE.

Brugeravatar
scootergrisen
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af scootergrisen » 25. aug 2012, 12:33

Jeg bruger Notepad++.

Også bruger jeg PHP til at generer HTML koden hvilket er smart.

Det handler vel om hvor meget kontrol du vil have over din hjemmeside.

Jeg har prøvet Joomla lidt for sjov og det syntes jeg ikke var så godt, så har jeg prøvet wordpress en lille smule det syntes jeg var bedre, men altså jeg vil personligt hellere lave det hele selv fra bunden.

Også fordi jeg skriver og interesser mig for HTML 5, jeg forstiller mig at de har CMS løsninger ikke ville godt hvis man vil HTML 5 men det er måske bare en fordom.

Se eventuelt mine sider om PHP hvis du vil lære det : http://scootergrisen.dk/htmlgrisen/
Jeg syntes PHP er rigtig rigtig godt så det tror jeg ikke du vil fortryde hvis du lærer det.
Og syntes jeg du skulle gå ind og downloade PHP manualen så du har den på din computer.
Den er her i CHM format hvis du bruger windows : http://dk2.php.net/get/php_manual_en.ch ... net/mirror
Så hver gang du er i tvivl om hvordan du bruger en funktion eller noget så søger du efter den i manualen.

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger

Indlæg af ThomasI » 25. aug 2012, 13:09

Hvis jeg skriver en side i.hånden uden cms, så bruger jeg enten notepad eller dreamweaver.

Ellers har jeg kastet min kærlighed på wordpress, som jeg synes er helt fantastisk. Jeg bruger dog wp på en lidt mere nørdet måde idet jeg ikke bruger færdiglavede temaer. Istedet Opbygger jeg dem selv hvorved jeg får en unik side baseret på et godt og funktionelt wp fundament.

Men hvis man lige er startet, så vil jeg klart anbefale at skrive en side i hånden først, da den erfaring det giver kan bruges senere når man måske vil afprøve og konstruere cms...

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Geografisk sted:Danmark, Fyn, Nørre Aaby
Kontakt:

Indlæg af Daniel » 25. aug 2012, 13:38

Nu er det ikke så tit jeg bruger CMS systemer, dog er jeg gået rigtig meget over til WordPress som er et helt fantastisk redskab som oven i købet er gratis.
Jeg vælger dog ikke så tit at bruge de gratis temaer, men jeg har abonnement på en side der laver professionelle temaer, plus jeg har har købt medlemsskab på en anden side hvor jeg betaler for at få lavet speciel temaer som udelukkende er mit og ikke bliver brugt andre steder.
Der findes dog rigtig mange gode temaer rundt om hvis man bare bruger lidt tid på at finde dem.

Da jeg startede med at programmere brugte jeg Notepad++ da jeg ikke fik nogen hjælp til programmeringen, dette har gjort at jeg i dag kan de fleste af koderne i hovedet uden at skulle finde de frem fra sider eller videoer. Dette kan jeg klart anbefale da det giver mange flere muligheder videre frem i livet.
I dag hvor jeg så bruger rigtig meget tid på programmering bruger jeg phpDesigner som er et helt igennem fantastik IDE som godt nok koster en lille smule men det er meget lidt, jeg har købt en transportabel version så jeg med en USB nøgle i lommen kan programmere fra en hvilken som helst computer, samtidig på den USB nøgle har jeg transportabelt Xampp så jeg kan teste PHP sider overalt hvis jeg ikke ønsker dem ud på nettet. Dog har jeg også hurtig adgang til FTP gennem phpDesigner, man kan åbne, oprette alt til FTP direkte i programmet og når du redigere noget og gemmer det så uploader den det automatisk til FTP. Samtidig har det fuld HTML5 og CSS3 understøtning.

Ellers bruger jeg også Dreamweaver CS6 som dog koster en hel del, og som mere kan anbefales hvis man programmere på meget højt plan, det kan alt for meget til nybegyndere.

Og inden nogen begynder at sætte spørgsmålstegn ved det så har jeg købt og betalt Dreamweaver.

Men det er meget forskelligt hvad man vil programmere i, ved mange bruger conTEXT også, dog er jeg ikke selv så stor tilhænger af det.

stig
Entusiast
Entusiast

Indlæg af stig » 25. aug 2012, 17:25

Har også selv brugt notepad++ men efter at jeg blev opmærksom på netbeans er jeg hoppet på den da jeg har rigtig meget gavn af den auto skrive hjælp den tilbyder da jeg ikke kan redt mange koder i hovet og yder mere er jeg en lille smule ordblind, og stave fejl i HTML er jo ikke noget som dur.

En ting som jeg lige glemte i første indlæg var at flere af de hjemme sider jeg står for, også har andre som ligge materiale op på, og her kommer joolma til sidt rette ”vil tro det er det samme med WP” da et er meget ment at tilføje materiale når systemet er sat rigtig op, og man kan begrænse de forskellige bruger rettigheder så de ikke laver for meget ged i det hvis de laver en fejl.

scootergrisen manualen lige på min HD nu, takker mange gang.

Danielh007 den transptable udgave af phpDesigner hvad står de sådan ca i, da det lyder smart med at havde den på en usb stik

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Geografisk sted:Danmark, Fyn, Nørre Aaby
Kontakt:

Indlæg af Daniel » 25. aug 2012, 18:01

Den transportable version af phpDesigner koster 39€ som svarer til 302,85 danske kroner.
Den almindelige version af phpDesigner koster 29€ så hvis man benytter sig af den transportable version så er prisforskellen ikke så stor, og ved den transportable version får du også adgang til den almindelige version så du på din faste computer ikke behøves at have et USB siddende for at programmere.

Du kan selv prøve at kigge lidt på deres hjemmeside her: http://www.mpsoftware.dk/phpdesigner.php

stig
Entusiast
Entusiast

Indlæg af stig » 25. aug 2012, 18:10

Det var da til at over se, det er jo ikke en herre gård.
Skriver det lige bag øret , skal lige havde mere styr på de koder før jeg kan se om det er noget jeg får brug for, men smart det er det helt sikker

Besvar