Mine spil fryser!

Her kan du snakke om alt hvad der lige falder dig ind - Det kunne være musik, spil, fodbold eller måske noget helt tredje der interesserer dig lige nu! Så skriv dine tanker ned og opret en tråd...Spørgsmål der ikke passer ind andre steder kan du også stille her!
Josefine
Geni
Geni
Mine spil fryser!

Indlæg af Josefine » 7. feb 2012, 10:14

Hej igen, lidt uden for kodning osv., har dog stadig noget med computere at gøre; mine Sims 3 spil fryser (Ja, jeg elsker det spil :lol: )!

Der sker simpelthen det, at jeg lige når at komme ind i spillet, bum, så fryser billedet, og musikken kører videre, og jeg kan stadig bevæge musen, men skærmbilledet - det er gået i stå :(

Jeg har haft en softwareopdatering og spillene er nye og lige installeret på min externe harddisk, hvori der er flere TB plads på, og det fungerer fint med at åbne dem osv. (sådan nogenlunde, men det er så en anden sag).
Jeg har også strømstik i, når jeg kører spillene, men ak.

Jeg tænker lidt, at det har noget med mit grafikkort at gøre, da det ofte er, når der bliver meget grafik for den at trække? Men jeg ved ikke mere om det, og er ærlig talt på dybt vand, når det gælder dybere tekniske ting.

Jeg hr fået at vide, at jeg muligvis skal prøve at fjerne al software, der tilhører mit grafikkort, genstarte og installere de nyeste drivere fra producentens hjemmeside, men jeg har virkelig ingen anelse om, hvordan jeg gør det, så er der eventuelt nogle, der kan hjælpe? :)

Sledmore
Entusiast
Entusiast

Re: Mine spil fryser!

Indlæg af Sledmore » 4. jun 2012, 10:19

Hej Josefine.

Jeg tror også lidt det er dit grafikkort, du kan tjekke det dit GHz via. Computer > Højre Klik > Egenskaber > Derefter kan du scroll og se dit GHz.

Hvis dette er under 2,30GHz skulle du overveje at få dig et nyt grafikkort, eller installere et Grafik program, hvis du ønsker dette program vil jeg gerne finde det til dig ( OBS. Har selv brugt det efter jeg har haft grafik problemer med Battlefield 3 ) Da jeg ikke lige kan huske hvad det hedder vil jeg gerne prøve at finde ud af det igen.

- Sledmore

Josefine
Geni
Geni

Indlæg af Josefine » 4. jun 2012, 11:34

Hej!

Nu er det ved at være noget tid siden, og jeg har ringet ind til support og alt muligt og jeg kom også frem til, at det sikkert var mit grafikkort (og det faktum, at jeg har en Mac), den var galt med.
Jeg har sat ALLE grafikindstillingerne på lavt blus i Sims 3, og nu kører det da nogenlunde (den fryser i hvert fald ikke mere), selvom den godt kan finde på at lukke ned uden varsel (dog ikke så tit, heldigvis).
Jeg vil meget gerne tjekke mit GHz, men hvordan er det lige, man gør det på en Mac? :P

Hvad helt præcist er et grafikprogram, og er det gratis? :)

Sledmore
Entusiast
Entusiast

Indlæg af Sledmore » 5. jun 2012, 20:30

Hej haha! Sidderlige lidt og griner fordi min ven også bøvler med sin MacBook pga. Grafikproblemerne.

Jeg ved ikke helt præcis hvordan du tjekker din GHz på din MacBook

Prøv den her side han viser hvordan du gør : http://superuser.com/questions/207810/h ... d-macbooks

Programmet er helt gratis! Det hedder Catalyst og jeg kan garantere at det også er til Mac!

- Sledmore

Josefine
Geni
Geni

Indlæg af Josefine » 5. jun 2012, 21:44

Nårh ja, det vidste jeg da også godt, nu jeg tænker mig om og bruger min hjerne. Den ligger, ironisk nok, lige på 2,3 hvilket så åbenbart må være lige præcis nok til at kunne køre det på helt lavt blus, og det må åbenbart også være nok til, at ekspedienterne må sige til kunderne, at "jamen, Sims 3 - det virker helt fint på Mac, det skal du slet ikke bekymre dig om!"
Jo, jo tak, den virker helt fint, hvis jeg lige køber et grafikkort hos jer til 3000 dask oveni.
Nå, men sådan er det jo.

Jeg forstår ikke dette grafikprogram. Af hvad du skriver lyder det til, at det er et program, jeg kan hente til min Mac også, og så skulle jeg pludselig få et bedregrafikkort, der kan bære Sims 3 med hele molevitten uden problemer - gratis?
Det lyder lidt for godt til at være sandt :o Jeg mener, når nu de tager flere tusinde for et grafikkort?

Sledmore
Entusiast
Entusiast

Indlæg af Sledmore » 6. jun 2012, 19:29

Altså programmet virkede for mig, og fixede mine grafikfejl, hvis du evt. ønsker hjælp til opsætning af dette program kan du tilføje min skype eller MSN.

MSN: reaz-trool@hotmail.com

cristian
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af cristian » 7. jun 2012, 08:14

Hej Josefine. Hvis du har problemer stadig med din Mac må du sige til. Eventuelt kan vi tage en ny teamviewer session og se på problemet ,)

Sledmore
Entusiast
Entusiast

Indlæg af Sledmore » 7. jun 2012, 08:37

Hej Cristian.

Bare lige til din information er at jeg har postet noget i samme stil vdr. at hjælpe hende :-)

Josefine, du bestemmer selv din hjælp men jeg vil sætte din grafik GHz op uden at opgradere dit grafikkort.

Josefine
Geni
Geni

Indlæg af Josefine » 7. jun 2012, 09:34

Er det dette her?

http://www.macupdate.com/app/mac/21165/catalyst

Tak for hjælpen, men jeg tror ikke, det vil blive noget problem for mig at sætte programmet op på min computer (hvis det bliver, skal jeg nok sige til).
Problemet er, at jeg ikke helt er med på, hvad det ér for et program? Det lyder som om, at den rydder op i min computer eller noget, sletter noget overflødigt og efterlader mere GHz plads, hvilket måske, og jeg mener virkelig meget måske kan fixe mine Sims 3 grafikproblmer (for ærlig talt tvivler jeg stærkt på, at jeg nogensinde får mit Sims 3 spil til at ville køre med højere grafikindstillinger i spillet, såsom mere skygge, uden at der er chance for, at den går i stå).
Er vi overhovedet sikre på, at det er mere GHz, der skal til for at køre spillet bedre?
Men altså... hvad gør programmet? Jeg har prøvet at søge efter en nærmere beskrivelse af det på Google, men synes ikke rigtigt, jeg kunne finde noget, der beskrev det.

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Geografisk sted:Danmark, Fyn, Nørre Aaby
Kontakt:

Indlæg af Daniel » 7. jun 2012, 09:56

Hej Josefine.

Programmet du kigger på der kan ikke gøre så du får bedre grafikindstillinger, grafikindstillinger er helt og holdent ud fra dit grafikkort og kan aldrig laves bedre end det, den eneste måde at få bedre grafik er desværre at købe et nyt grafikkort og som du selv påpeger er det ikke helt billigt.
Det som programmet gør er som du selv er inde på at rydde op på din computer, sletter filer som ikke er anvendelige mere eller som du ikke har brugt i lang tid. Der er dog en risiko for at det går galt og i nogle tilfælde hvis det gør det så ryger din garanti på computeren fordi det er et tredjeparts program du har installeret på computeren som ødelægger noget.
Chancen for at der sker noget er godt nok lille men den er stor nok til at jeg ikke vil anbefale at bruge et sådan et program, i stedet ville jeg gå min computer igennem med hvilke programmer jeg har liggende og hvis jeg opdager nogle jeg ikke bruger længere så vil jeg afinstallere dem, det er ikke helt så effektivt men det kan gøre meget og du har ikke den store chance for at lave noget galt, og hvis der gør har du stadig din garanti. :)

Josefine
Geni
Geni

Indlæg af Josefine » 7. jun 2012, 10:04

Aha, mange tak for den nærmere forklaring - jeg synes også, det lød lidt underligt, at jeg ville få mere GHz sådan helt gratis :P
Så en mulighed er, at jeg afinstallerer nogle af programmerne på min computer, hvilket vil forøge min GHz, som så vil trække Sims 3 hurtigere - er det forstået korrekt?
Og jo flere programmer, jeg downloader, jo mere falder min GHz-plads?

Sledmore
Entusiast
Entusiast

Indlæg af Sledmore » 7. jun 2012, 10:16

Min PC's grafikproblemer forsvandt efter dette program?

Josefine
Geni
Geni

Indlæg af Josefine » 7. jun 2012, 12:02

Altså... det er kun i Sims 3 (og måske også lidt Spore), hvor jeg har problemer med, at den skal kunne trække grafikken lidt hurtigere.... jeg har jo ikke andre problemer end det.
Hvad var det da for nogle grafikproblemer, du havde?

cristian
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af cristian » 7. jun 2012, 14:59

Det som jeg kan forstå de ville gøre Josefine (uden at lære hvert ord i dybden) er at de ville ændre din GHz på dit GFX kort.

GFX kortet er dit grafikkort. Dette kort har nogle ting man kan tune til at køre hurtigere end standard. Men ved at man gør dette øger man varmeudviklingen i maskinen. Og i en bærbar (hvis jeg forstår rigtigt er det din Macbook?) er det ikke noget man bare skal gøre. Da de kan have svært ved at komme af med varmen og dette kan have nogle konsekvenser for selve maskinen.

Selv på en stationær computer skal man være lidt ops på varmen og der er nogle andre ting der kan gå galt hvis man sætter ydelsen for høj.

Så hvis du gør dette skal der være noget der holder øje med varmen i maskinen, for at tjekke at den ikke bliver for høj efter man har lavet disse ændringer.

GHz (GHz er hvor mange cyklus maskinen kan gøre indenfor et vis tidsrum) som bliver omtalt plejer ikke at være noget der gør den store ydelsesmæssige forskel. Her er det mere memory hastigheden man skal have fat i. Men lidt kan du måske få ud af det.

Hvis du ikke har prøvet dette før ville jeg ikke foreslå at du gør dette uden hjælp.

Igen hvis du ville have hjælp over teamviewer så sig til. Så tager vi en runde til.

Vh

Josefine
Geni
Geni

Indlæg af Josefine » 7. jun 2012, 16:11

Aha, okay! Så er jeg med igen :)
Så tror jeg ikke, jeg tør pille for meget ved varmen, for ja, jeg har en MacBook Pro bærbar, og jeg har lagt mærke til, at den allerede bliver rimelig varm, mens jeg kører mine Sims 3 spil, og hvis du siger, det ikke hjælper specielt meget alligevel....

Så hvis der er noget, der vil få mit Sims 3 til at køre hurtigere og samtidigt kunne trække grafikken, hvis jeg sætter grafikindstillingerne i spillet på et højere blus, så ville det være memory hastigheden, der skal forøges eller hvordan?
Og hvad er memory hastigheden egentlig?

Tak for tilbuddet i hvert fald :) Jeg skal bare være lidt mere med på, hvad det så er, vi går ind og piller ved.

cristian
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af cristian » 7. jun 2012, 19:20

En bærbar kan godt tåle at blive rimelig varm bare ikke for varm. En Intel processor kan godt blive 70 grader og et GFX kan godt tåle omkring de 100. Men jeg ville nok ikke have den i skødet hvis jeg var dig imens du spiller.

Det ikke fordi det er "farligt" at ændre ved clock hastigheden (som det hedder), man skal bare vide hvad det er man gør. Da det man gør kan have en konsekvens. Og at ændre clock hastigheden på alt andet end memory hjælper, bare ikke tro at det hjælper meget. Det lidt ligesom at tune en bil fra at køre 100 til 110. Det er ikke meget mere den køre men det er mere.

Og man kan snakke om det i rigtig lang tid, men alt i alt. Hvis du skal have ændret disse indstillinger. Så foreslår jeg dig at det er en over teamviewer eller et andet program. Sådan så personen der ved hvad han gør, kan følge med i eventuelle problemer der kunne udvikle sig. Det ikke sikkert at der ville, men det burde man gøre for at det ikke tilfældigvis skulle ske noget med din MacBook Pro.

Jeg kunne da ikke selv tænke mig at der skete noget med min MacBook Pro, den bruger jeg jo til alt. Og at få fikset eventuelt GFX kortet (som er loddet på bundkortet ville jeg lige tilføje) det er ikke noget man bare lige skifter. Så skifter man hele bundkortet plus GFX kortet som sidder på.

memory hastighed er hvor hurtigt GFX (grafikkortets) kortets GPU (den processor som sidder på kortet) kan hente data fra de ram som sidder på GFX kortet, og vise dette på skærmen. Og du kan clocke de forskellige GPU,er så meget man ville i GHz (som forslået) men hvis ikke at ram,ne kan følge med, så er det lidt som at prøve at køre 110 på motorvejen, men du kan kun køre 100 fordi du samtidig holder foden på bremsen.

I min verden er alt dette noget man analysere inden man clocker tingene, for at se om det overhoved kan betale sig. For din MacBook er ikke nødvendigvis ens til min MacBook hvis de er købt på forskellige tidspunkter. Og det er lidt det jeg føler der er taget udgangspunkt i, i denne tråd. At fordi to personer har MacBook,s så er de ens og kan derfor løses på samme måde.

Edit. Her er der muligvis noget som kan se clock speeds på OS X
http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=106083

For at se hvilket GFX kort du har (på en nem måde) Josefine kan du i terminal skrive
/usr/sbin/system_profiler |grep NVIDIA |grep GeForce

Men altser. Selvom at man gerne ville overclocke hastigheden på grafikkortet. Så er jeg ikke sikker på hvor smal en sag det er på OS X.

Josefine
Geni
Geni

Indlæg af Josefine » 7. jun 2012, 19:45

Oookay.... Det er godt, jeg ved, hvad overclocking er :lol:

Min terminal reagerer ikke rigtigt på kommandoen...? Den tager imod den, men der sker ikke rigtig noget.

Så hvis vi overclocker min Mac og får memory hastigheden til at blive hurtigere, så vil mine Sims 3 spil muligvis også blive hurtigere?
Men for at gøre det, skal vi så ikke genstarte min computer, mens jeg holder.... åh hvad var det nu for en knap.... nede - kan man godt det over teamviewer?

Besvar