Hvor skal jeg starte ?!

Her kan du snakke om alt hvad der lige falder dig ind - Det kunne være musik, spil, fodbold eller måske noget helt tredje der interesserer dig lige nu! Så skriv dine tanker ned og opret en tråd...Spørgsmål der ikke passer ind andre steder kan du også stille her!
Besvar
Nicolajsen
Begynder
Hvor skal jeg starte ?!

Indlæg af Nicolajsen » 24. jan 2012, 21:32

Hej !

Jeg er forholdsvis ny i alt det her med hjemmeside programmering.
Dog skal det siges at jeg er ikke helt "tabt bag en vogn" hvad angår hardware og software.
Jeg har selvfølgelig også set stort set alle videoer her på nemprogrammering.dk (med velbehag :-))

Jeg er havnet lidt i en vildrede, hvor jeg ikke kan komme videre.
Jeg har via en gut på nettet fået lavet en hjemmeside til min svoger, hvor jeg fungerer som admin.
Hjemmesiden har gutten opstillet med et cms system, hvor jeg selv kan ændre tekst og enkelte billeder.
Derudover har jeg løbende fortalt gutten hvordan det hele skal opbygges og designes, endda til en rimelig pris.
Dog er jeg nu kommet så langt at jeg gerne vil lave det selv (+ en side til mig selv) men aner ikke lige hvor jeg skal starte...

Kort fortalt, så har jeg kun hjemmesideadressen samt adgang til webhotel koder mm.
Derfra har jeg intet, og kan ikke rigtig finde hoved og hale - Hvor skal jeg starte ???

Hjemmesiden hedder http://www.au2centralen.dk

På forhånd super mange tak for hjælpen !!

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger

Re: Hvor skal jeg starte ?!

Indlæg af ThomasI » 24. jan 2012, 21:52

Hej Nikolaj :D ,

Og velkommen til...

Umiddelbart ser den nuværende siden ikke specielt kompliceret ud, så du burde nok godt selv kunne skrue noget ligende sammen...

Men ja, hvor skal du starte...

Umiddelbart ville jeg starte med at opbygge mit main-layout i HTML. Derefter ville jeg ved brug af php opbygge mit eget mini CMS system omkring dette main-layout. Jeg tænker her på blot at inkludere det der er standard på alle sider via include funktionen i php.

Du kunne også kigge på wordpress, men hvis du typen der gerne vil det hele selv, ja så er det jo nok bare at starte fra bunden med HTML - > CSS -> PHP...

Nicolajsen
Begynder

Indlæg af Nicolajsen » 25. jan 2012, 08:04

Hej Thomas!

Super mange tak for svar :-)
Jeg er super glad for endelig at have fundet videoerne på siden, så jeg selv kan komme igang.

Jeg vil ikke nødvendigvis det hele selv, hvis der findes en mellemting der gør livet lidt nemmere :-) (gør der jo sjældent...)

Min tanke var, hvordan jeg kan komme til at arbejde med den side jeg allerede har liggende, og løbende udbygge min viden hjælp af en side jeg laver til mig selv.

Jeg har dog bare svært ved at se hvordan jeg kommer igang med at arbejde med siden...?
Er det include funktionen der gør det? Kan du sige mig hvilken video der dækker include funktionen?

CMS funktionen ville jeg kun bruge med henblik på, at min svoger kan ligge nogle biler ind på siden, uden at have kendskab til programmering.

Endnu en gang tak for hjælpen !!

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Geografisk sted:Danmark, Fyn, Nørre Aaby
Kontakt:

Indlæg af Daniel » 25. jan 2012, 10:10

Hej Nicolaj.

Som Thomas siger så velkommen herinde på NemProgrammering. :)

Syntes det er dejligt at se endnu en som vil begive sig ud på den spændende rejse med programmering som jeg selv ser som en rigtig herlig ting. :)

Der er en del muligheder i dette her tilfælde og jeg vil mene at 3 af dem må være den bedste ud fra hvad du selv har sagt indtil videre.

1. Se nogle videoer herinde, tror at disse vil være de vigtigste for dig at se først:

Hvordan man installere editor: http://www.nemprogrammering.dk/Tutorial ... editor.php
Hvordan man installere xampp: http://www.nemprogrammering.dk/Tutorials/PHP/T1PHP.php
Hvordan man bruger de forskellige fremhævnings muligheder: http://www.nemprogrammering.dk/Tutorial ... _links.php
Hvordan man laver formularer: http://www.nemprogrammering.dk/Tutorial ... T9HTML.php
Hvordan man lavet divs *Meget vigtigt*: http://www.nemprogrammering.dk/Tutorial ... 10HTML.php
Favorit ikon til din hjemmeside: http://www.nemprogrammering.dk/Tutorial ... 11HTML.php
Hvordan laver man billedlinks: http://www.nemprogrammering.dk/Tutorial ... 15HTML.php

Skal lige have time men skriver resten når jeg får frikvarter eller fri. :)

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger

Indlæg af ThomasI » 25. jan 2012, 10:13

Hej igen,

Skal du på nogen måde logge ind når du skal ind på den nuværende side eller hvordan fungere det?

Hvis du har adgang til kildefilerne på serveren kan du jo gøre det at du henter dem ned på din computer. Her kan du så arbejde videre med dem og lave om i dem som du vil.

Alternativt kan du jo bare kontakte ham der har lavet det og sige at du gerne vil have kildefilerne så du selv kan arbejde videre med det...Dem skal han jo sådanset give dig, da det jo er et produkt du har købt af ham...

Include funktionen bliver brugt i denne video:

http://www.nemprogrammering.dk/Tutorials/PHP/T13PHP.php

Du kan også bruge require_once();

Nicolajsen
Begynder

Indlæg af Nicolajsen » 25. jan 2012, 10:25

Hej igen Thomas

Vedr. CMS så trykker jeg bare log ind i bunden af siden, og så har jeg 2 links "rediger sider" og "opret bil" hvor jeg kan ændre nogle billeder og tekst.

Derudover har jeg adgang via webhotellet.
Jeg skrev til ham på et tidspunkt, om jeg selv kunne få adgang til at redigere i siden.
Jeg kan ikke finde mailen, men jeg er 99,9% sikker på at han skrev at jeg har adgang til alle filer.
Jeg kan logge ind via webhotellet (gigahost.dk) Der har jeg et menupunkt der hedder "Adgang" hvor jeg har en masse oplysninger. Bla. under "Databaseværktøjer" har jeg et link til phpMyAdmin hvor jeg kan logge ind.

Ja min tanke var at "hente siden ned" og så ændre de ting som skal ændres.
(Medmindre du/i selvfølgelig anbefaler andet?)

Jeg har set videoen du linker til, og vil prøve at arbejde videre med det, men havde lige svært at se hvordan jeg skulle "indsætte den eksisterende side".

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Kontakt:

Indlæg af Daniel » 25. jan 2012, 10:27

Det du skal bruger er koderne til din FTP server, det der er du kan hente filerne ned fra webserveren.

Nicolajsen
Begynder

Indlæg af Nicolajsen » 25. jan 2012, 10:32

Hej Daniel !

Mange tak for input, glæder mig til at høre resten :-)
Ja programmering har "tændt mig" længe, men har aldrig haft modet på at starte da det virkede/virker så uoverskueligt.
Jeg har været igennem alle videoerne du skriver :-)
Jeg har bare haft svært ved at finde ud af hvordan jeg bruger det i praksis, på den side jeg har.

Jeg afventer de sidste 2 punkter fra dig :-)

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger

Indlæg af ThomasI » 25. jan 2012, 10:34

Når du logger ind på webhotellet så skulle der gerne være noget der hedder "file manager" eller noget ligende...

Der inde ligger alle dine filer...det er svært at sige hvordan de er bygge op, men du burde ihverfald kunne downloade dem ned på din pc og se nærmere på dem...

Nicolajsen
Begynder

Indlæg af Nicolajsen » 25. jan 2012, 10:44

Danielh007 skrev:
Nicolajsen skrev:Hej igen Thomas

Vedr. CMS så trykker jeg bare log ind i bunden af siden, og så har jeg 2 links "rediger sider" og "opret bil" hvor jeg kan ændre nogle billeder og tekst.

Derudover har jeg adgang via webhotellet.
Jeg skrev til ham på et tidspunkt, om jeg selv kunne få adgang til at redigere i siden.
Jeg kan ikke finde mailen, men jeg er 99,9% sikker på at han skrev at jeg har adgang til alle filer.
Jeg kan logge ind via webhotellet (gigahost.dk) Der har jeg et menupunkt der hedder "Adgang" hvor jeg har en masse oplysninger. Bla. under "Databaseværktøjer" har jeg et link til phpMyAdmin hvor jeg kan logge ind.

Ja min tanke var at "hente siden ned" og så ændre de ting som skal ændres.
(Medmindre du/i selvfølgelig anbefaler andet?)

Jeg har set videoen du linker til, og vil prøve at arbejde videre med det, men havde lige svært at se hvordan jeg skulle "indsætte den eksisterende side".
Det du skal bruger er koderne til din FTP server, det der er du kan hente filerne ned fra webserveren.
Dem har jeg også, jeg har et punkt der hedder "Overførsel af filer" hvor jeg har protokoller, serveradresser, koder osv :-)

Nicolajsen
Begynder

Indlæg af Nicolajsen » 25. jan 2012, 10:56

ThomasI skrev:Når du logger ind på webhotellet så skulle der gerne være noget der hedder "file manager" eller noget ligende...

Der inde ligger alle dine filer...det er svært at sige hvordan de er bygge op, men du burde ihverfald kunne downloade dem ned på din pc og se nærmere på dem...
Altså jeg har som sagt punktet "Adgang" hvor jeg bla. har "Overførsel af filer" og "Databaser" hvor jeg bla. har en Serveradresse: mysql11.gigahost.dk og som førnævnt "databaseværktøj" hvor der er et link til phpMyAdmin hvor jeg kan logge ind.

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Kontakt:

Indlæg af Daniel » 25. jan 2012, 11:05

Hey igen Nicolaj.

Ja vil give dig helt ret det virker rigtig uoverskueligt når man kigger på det, og starter man med en bog så kan man lige så godt droppe det, det er så forvirrende når man ser det uden at man får ordentligt fortalt hvad det forskellige er/gør. :)

Men ja hvis du har set alle de film der så er du godt på vej, så skal vi bare lige finde ud af hvordan vi bedst får det sat sammen til det du skal bruge, og det er enlig forholdsvis enkelt. :)
Jeg har siddet og kigget lidt på den side som du viste os i starten og hvis vi siger at vi skal bruge den ide og så bygge videre på den så er det meget få ting som du behøver at sætte dig ind i.
Hvis du har muligheden for at hente filerne inde under det du fandt der med "Overførsel af filer" så vil det være super.
Ellers vil jeg også rigtig gerne hjælpe dig over enten TeamViewer eller join.me som begge to er steder hvor jeg kan følge med på din skærm. Så hvis du ikke finde ud af det så kan du eventuelt skrive en PM/PB til mig herinde og så finder vi ud af hvordan vi lige gør det.

En helt anden mulighed som du har ville være og starte helt fra bunden med et CMS system som WordPress, personligt syntes jeg at det er nemmere at skrive koderne og det end at sætte sig ind i f.eks. WordPress, men der er dog en masse gode videoer her på siden omkring WordPress også, og ellers ved jeg også at der er et par stykker som kan hjælpe herinde på forummet også. ;)

Den sidste mulighed jeg ville have foreslået var at man kunne have brugt noget halvt CMS, halvt HTML, men det bliver alligevel rodet at lægge det sammen, men i stedet så kunne man lave sin hjemmeside selv, og så kunne man eventuelt bruge nogle hjælpemidler fra nettet. Det jeg mener er at hvis man f.eks. skal bruge en kalender, så i stedet for selv at lave det så bruger man f.eks. google kalender til at indplantere på sin side. På den måde kan man få nogle professionelle ting på en nem måde. :)

Skal lige have time, men skriver når jeg har fri. :)

Nicolajsen
Begynder

Indlæg af Nicolajsen » 25. jan 2012, 11:18

Halløj igen

Jeg har kigget lidt på wordpress de seneste par dage, og det lød umiddelbart ikke som om det var den vej der var nemmest. Jeg vil jo allerhelst selv lære og kode det fra bunden af, med tiden. Nu her skal jeg jo bare starte et sted :-)
Idéen med CMS var som sagt bare, at han/jeg skal kunne redigere listen over biler/tilføje biler fra evt. computeren på værkstedet, derhjemme etc.

Ja idéen var i første omgang og bygge videre på den jeg har, for også at lære gennem det.
Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg lige skal få overført filerne, en guide gennem teamviewer ville da være helt fantastisk !
Det skal dog helst være om aftenen hvis muligt, så er jeg på min egen computer derhjemme.

( Det ender med at jeg skal til og betale jer for at guide mig istedet :D )

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Kontakt:

Indlæg af Daniel » 25. jan 2012, 12:32

Ja jeg fornemmede også at du gerne ville lære det fra bunden af så derfor syntes jeg heller ikke at WordPress er den bedste vej for dig, slet ikke når vi taler om at det er til en butik/værksted, så syntes jeg ikke at det ser så professionelt ud. :)

Så vi siger at vejen frem for dig er selv at lave det ud fra hvad du i forvejen har.
Så langt så godt.

Hvis du har tid i aften så vil jeg meget gerne guide dig over TeamViewer og så finder vi stille og roligt ud af det.
Har du et tidspunkt hvor det passer dig bedst på, ikke at det skal være lige der men bare sådan cirka?

Og du skal skam ikke give noget for det, jeg er frivillig hjælper herinde og vil da hjælpe enhver der har brug for det. :)

Men som sagt du kan bare skrive en privat besked til mig herinde så finder vi dag og tid og det.

Brugeravatar
ThomasI
Grundlægger
Grundlægger

Indlæg af ThomasI » 25. jan 2012, 12:46

Da man kan logge ind og tilføje biler fra hvor somhelst, så kan det godt lyde som om siden er opbygget omkring en database og ikke blot simpelt html og css.

Vær derfor opmærksom på dette når i roder med det ;)

Brugeravatar
Daniel
Admin
Admin
Kontakt:

Indlæg af Daniel » 25. jan 2012, 12:53

Hehe, der er database med over det Thomas, har siddet og kigget på det og det er ikke noget mere besværligt i dette tilfælde da der jo kun behøves en bruger og ikke en hel masse kunder også. ;)

EDIT:

Så lidt PHP burde jo enlig være nok.

Nicolajsen
Begynder

Indlæg af Nicolajsen » 25. jan 2012, 13:11

Til jer begge to kan jeg kun sige - Lige præcis ! Spot on :D

Ja det skal være sådan at jeg har mulighed for at sidde derhjemme og rette design, farver, tekst osv.
Og så skal der være mulighed for (ligesom i dag) og kunne logge på (fra enhver computer) og slette/tilføje/ændre biler og evt. tekst på siden.

Ja jeg vil gerne lære det fra bunden af, så jeg kan drage nytte af i det i forbindelse med arbejdet senere hen, selvfølgelig også privat.

Privat besked sendt! :-)

Besvar